3. desember

Hva var dine beste kunstopplevelser i 2019? I dag svarer kunstner og skribent Nora Joung.

Fra Alexandra Pirici foredrag i Bergen, organisert av Volt. Foto: Volt.

Foredrag med Alexandra Pirici på KODE 1 i Bergen, organisert av Volt

En kveld i oktober arrangerte Marie Nerlands kuratoriske prosjekt Volt et foredrag på KODE 1 i Bergen. Den Bukurestibaserte kunstneren Alexandra Pirici snakket om den arbeidende kroppen under overvåkningskapitalismen. Piricis omfattende performancer («environments») er vist blant annet på Berlin Biennalen, Veneziabiennalen og Art Basel. Verkene involverer koreograferte kropper, sammenbyltet til biomasse, eller agerende kanoniserte verk fra kunsthistorien, som da Pirici og stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo, Manuel Pelmuş representerte Romania i Venezia i 2013. Den grundige gjennomgangen av multinasjonale selskapers påvirkning på bevegelsesmønsteret til den individuelle kroppen var nøyaktig dét jeg ville høre fra en kunstner i det internasjonale performancefeltet.

James Ensor, Kristi Inntog til Brüssel, 1889.

James Ensor, Kristi Inntog til Brüssel, The Getty Center, Los Angeles.

Det er ikke mye støv belgiske James Ensors maleri Kristi Inntog til Brüssel har samlet på 130 år. Hengt på en høyde på det enormt pengesterke Getty-senteret i Los Angeles, framstår det så samtidig som man får det. Billedflaten syder av malerglede, de kjøttfulle ansiktene i menneskemøljen plirer hist og her uten blikk. Utenfor og utendørs, hvor det stort sett bare er kroppsarbeiderne og hjemløse som oppholder seg over tid, ryker det av eksos og nok en skogbrann i det knusktørre landskapet. Ecce homo!

Hvilke av årets kunstbegivenheter var mest minneverdige?  I dag svarer kunstner og skribent Nora Joung.
Nicolas Ceccaldi, Going to the movies, 2019, installasjonsbilde. Foto: Ane Kvåle.

Haus der Kunst, Oslo

I august dukket det opp en helsides annonse i den norske utgaven av utenriksavisen Le Monde Diplomatique, av en narr i flosshatt dandert over en bronseskulptur. Det var ellers lite informasjon: «Haus der Kunst, Laxative for the bourgeoisie». Det kryptiske oppslaget viste seg å være for et nytt kunstnerdrevet visningssted i Hausmannsgate i Oslo, startet av Calle Segelberg og Eirik Sæther. Det er ei bule med internasjonalt program. Et slitsomt og høylytt avbrekk fra det mondent høflige, angstladde profesjonaliseringsjaget som ellers kan prege det lokale kunstfeltet.

Nora Joung (f. 1989) er kunstner bosatt i Oslo og fast bidragsyter til Kunstkritikk. Hun er med å drive visningsstedet Destiny’s i Oslo.

Leserinnlegg