15. desember

Hvilke kunsthendelser var de mest minneverdige i 2019? I dag svarer Dora Garcia, kunstner og professor ved Kunstakademiet i Oslo.

Defiant Muses, Delphine Seyrig and the Feminist Video Collectives in France in the 1970s and 1980s, 2019, installasjonsbilde, MNCARS, Madrid. Foto: Jaoquín Cortés /Roman Lores.

Defiant Muses, Delphine Seyrig and the Feminist Video Collectives in France in the 1970s and 1980s, MNCARS, Madrid

Denne milepælen av en utstilling ved Museo Reina Sofía i Madrid (MNCARS), kuratert av Nataša Petrešin-Bachelez and Giovanna Zapperi, undersøker koblingene mellom kinofilmens, videoens, og feminismens historier i Frankrike, karismatisk ledet av skuespiller, nybølgeikon, og aktivist Delphine Seyrig. Time etter time med videoopptak står til rådighet for den utholdende seer, og bryter åpen en skjult «histoire du cinéma», full av humor, subversjon, og engasjement. En juvel: feminismen triumferende og trassig.

Michelangelo Miccolis på Karmaklubb* #27, Kulturhuset, Oslo, 2019. Photo: Julie Hrnčířová / Oslobiennalen / Karmaklubb*

Michelangelo Miccolis, WHO CARES: Notes on how to address an audience – A performance journal, 1992–2017, Kunstnernes Hus, Oslobiennialen

Michelangelo Miccolis er en fremragende performer som i årevis har samarbeidet med kunstnere som Tino Sehgal, Cally Spooner, og meg selv. WHO CARES er en gripende monolog om hva det vil si å være en kropp som medierer mellom kunstner og publikum, og hvem nøyaktig disse to karakterene, kunstner og publikum, er. En elegant enkel og ekstraordinært intelligent performance, laget til Oslobiennalen.

Mette Edvardsen, Time has fallen asleep in the afternoon sunshine – A book on reading, writing, memory and forgetting in a library of living books, Mousse Publishing

Mette Edvardsens monumentale verk får endelig utgivelsen det fortjener, en samvittighetsfullt designet bok som forteller historien til «bokfolket», fra deres mytiske Fahrenheit 451-opprinnelse opp til nåtiden, lesere, memorerere, skrivere, utgivere.

Dora Garcia er en kunstner bosatt i Barcelona. Hun underviser ved Kunstakademiet i Oslo og HEAD i Genève, og er fakultetsmedlem ved PEI Macba, Barcelona. Garcia har stilt ut internasjonalt siden slutten av 90-tallet, blant annet på Skulptur Projekte Münster, Veneziabiennalen, og Documenta. For tiden jobber hun med sin første separatutstilling i USA, på Rose Art Museum, samt en film om Alexandra Kollontai og hennes innflytelse på bølgen av feministiske protester som pågår i Søramerika.

Leserinnlegg