Nora Joung er kunstner og kritiker, basert i Oslo. Hun er en av Kunstkritikks faste bidragsytere.
Skyggebiosfæren
Livet løsriver seg fra tidligere antatte forutsetninger i Qi Tans utstilling på Atelier Nord.
Livet løsriver seg fra tidligere antatte forutsetninger i Qi Tans utstilling på Atelier Nord.
Antikkens seksuelle og voldelige eksesser er erstattet av lek i Constance Tenviks utstilling på Munchmuseet.
Jules Fischers langtrukne performance på Unge Kunstneres Samfund vil ikke underholde, men inkludere.
Amir Asgharnejads selvbiografiske maleri imponerer med en sårbarhet som aldri kjennes kalkulert.
– Man kan aldri garantere at det ikke blir ubehagelig, sier performancekunstner Marthe Ramm Fortun.
Alice Neels malerier tyter over av innlevelsesevne og nysgjerrighet på andre menneskers liv.
Nasjonalmuseet underspiller hvordan Louise Bourgeois’ interesse for yngre kolleger var like mye drevet av kreativ sult som generøsitet.
Robel Temesgens fortrolige samhandling med elven trekker publikum til seg som dyr til vannet.
Erotikk er en rød tråd i ukrainske Julie Polys fotografier, fra aggressiv over utilsiktet til skjør og selvutforskende.
Kroppene til Juan Andrés Milanés Benito lagrer voldelige erfaringer som rillene på en vinylplate.
Den ukrainskfødte kunstneren Lesia Vasylchenko om bildepolitikk, prediksjonsteknologi og begravelsen av fremtiden.
Det mest interessante ved Eliza Douglas’ utstilling på VI, VII i Oslo er hvor lite kunstneren behøver å arbeide for den.
I Bjarne Melgaard og Bjørn Kristian Hilbergs utstilling er hemningsløst forbruk en måte å konstant gjenoppfinne seg selv på.
Et blåt væsen med hængeører og røde øjne forførte Kunstkritikks Helle Fagralid.
Albert Oehlen havde tidligt fingrene i en computer. Det førte til en gentænkning af maleriet og af selve ideen om kunst. Han er en fin rollemodel for AI-generationen.
Curatorn Louise Wolthers om årets mest spännande utställningar i Sverige och Danmark.