Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
På Borgenheim Rosenhoff er Bjarne Melgaard mer gjerrig på seg selv enn han pleier, men også mer sentimental.
Den norske kunsthøsten kommer med en løfterik duft av olje på lerret, eldre kunstnere, plantebasert cuisine – og søppel.
Momentumbiennalen er så forelsket i sin egen prosess at det er til å rødme av.
Regjeringen trekker forslaget om å avvikle kritikerstipendene, som de kom med i Kunstnermeldingen forrige uke.
Niels Nielsen var alene om å fullføre masterstudiet ved Kunstakademiet i Tromsø i år.
Ole Jørgen Ness setter fingeren på vår tids livreddhet for bortkastede penger.
Avgangsutstillingen til Kunstakademiet i Oslo legger for dagen en back-to-basics holdning som kjennes på en gang dystopisk og optimistisk.
Maktbalansen mellom kunstens fagmiljøer og den politiske administrasjonen må gjenopprettes.
Tegningene til Hanneline Røgeberg er treningsapparater for samarbeidet mellom hånden og øyet.
Maleriene til Luigi Zuccheri puster uanstrengt i sitt eget selskap.
Jerntronen står ledig, knapt noen norske kunstnere har soloer på de store museene og alle tenker bærekraft.
Kunstkritikks norske lesere følger Nasjonalmuseet med argusøyne. Se listen over de mest populære artiklene i 2022.
Seks år etter at Jonas Dahlbergs vinnerutkast ble vraket, lyser KORO ut en ny åpen prekvalifisering for et permanent minnested etter 22. juni i Oslo.
Ustillingen Flex Point viser hva den norske kunstscenen mister når vi oppgir velferdsstatens universalistiske ambisjoner.
Bad Timing på Den Frie fortæller fraværende kvindehistorie og undersøger, hvor lidt kan man slippe af sted med, før et værk krakelerer.
Ravi Agarwal, Adania Shibli og Bergen Arkitekthøgskole vil skape en triennale som er et langt avbrudd fra det vanlige.