Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Den oslobaserte kunstneren Ayman Alazraq har startet et digitalt residency-program for palestinske kunstnere i Gaza.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.
Konstituert direktør i KORO, Øystein Strand, har fått i oppgave å utrede en mulig sammenslåing med Kulturdirektoratet.
Et kveldsåpent galleri hvor det er lov å drikke vin mens du ser på kjendisfotografier gjør ikke Oslos kunstliv mer inkluderende.
Planeten og fordøyelsen trenger omsorg. Men hvorfor blir kunstnere til dydsmønstre når de tar opp en kjøkkenkniv?
– Vi skulle egentlig feire 10-årsjubileum neste år, men nå får vi vente å se, kanskje blir det et gravøl i stedet, sier professor Anne Szefer Karlsen.
Disse tre kunstnerne skal levere utkast til minnested i regjeringskvartalet.
Kaare Ruud tar rollen som kurator og får den avdøde norske skulptøren Ørnulf Bast til å snakke baklengs.
Sofie Amalie Andersen og Thyra Dragseth skaper drama på Pachinko i Oslo.
Et arkiv med oppkvernede objekter og DIY-bioteknologi er blant høydepunktene i Norge denne høsten.
Ingrid Toogoods malerier går i oppløsning foran øynene våre.
Haugar kunstmuseums sommerutstilling er kanskje slem og selvhenvendt, men den er også noe så sjeldent som inspirert.
I Bjarne Melgaard og Bjørn Kristian Hilbergs utstilling er hemningsløst forbruk en måte å konstant gjenoppfinne seg selv på.
Et blåt væsen med hængeører og røde øjne forførte Kunstkritikks Helle Fagralid.
Albert Oehlen havde tidligt fingrene i en computer. Det førte til en gentænkning af maleriet og af selve ideen om kunst. Han er en fin rollemodel for AI-generationen.
Curatorn Louise Wolthers om årets mest spännande utställningar i Sverige och Danmark.