18. desember

Hva var de mest minneverdige kunsthendelsene i 2019? I dag svarer kunstner og bonde Geir Tore Holm.

Máret Ánne Sara og Matt Lamberts Loaded – Keep hitting our Jaws, 2018, vist på Alta kunstforening under Samisk kunstfestival, 2019. Foto: Hanna Horsberg Hansen.

Dåajmijes vuekie, Sámi Dáiddafestivála/Samisk kunstfestival, Alta

Det var stort å sitte i denne sirkelen i under Sámi Dáiddafestivála/Samisk kunstfestival i Alta. Tema for dette seminaret var dåajmijes vuekie, et sørsamisk begrep for hvordan man tradisjonelt vurderer estetikk med respekt for og bevissthet om sammenhengen man er i. OCA (Office for Contemporary Art Norway), som støttet seminaret sammen med KORO (Kunst i offentlige rom) og Nordnorsk Kunstmuseum, har gjort et viktig arbeid med samisk kunst, med å vise dens betydning og sette den i internasjonale sammenhenger. Men avkolonisering kommer innenfra, og i Dåajmijes vuekie satt samiske kunstnere og definerte sin egen praksis uten eksterne grensedragninger. Vi må bort fra en diskusjon om kategorier, men arbeide med tid, spiritualitet og forholde oss til materialenes økologi.

Arne Johan Vetlesen, Dei viltlevande marine ressursane ligg til felleskapet, Kunstnernes Hus

Arne Johan Vetlesen er professor i filosofi med etikk, mellommenneskelige relasjoner og ondskap som spesiale. Under foredraget hans på Kunstnernes Hus 3. september – som inngikk i en serie arrangement med utgangspunkt i lovteksten fra Havressurslova, som jeg er med å organisere – snakket Vetlesen om forholdet mellom materiale og sinn. Hvordan kan vi mennesker ha slik distanse til våre omgivelser, andre levende vesen og vekster at vi tillater oss å ha en så destruktiv kultur? Hva tenker vel rovfuglen i treet når den kaster sitt blikk på deg? Hvorfor hilser vi ikke på trærne når vi møter dem i skogen? Arne Johan Vetlesen stiller radikale spørsmål som rykker i rasjonaliteter i akademias grunnvoller.

Signe Lidén, The Tidal Sense, 2019. Foto: Kjell Ove Storvik.

Lofoten internasjonale kunstfestival (LIAF) 2019

Jeg var så heldig å være med på Tangkongressen i Svolvær under festivalen. Tidevannssonen var den aktuelle geografien for et langstrakt, undersøkende og intensivt program. LIAF tok virkelig tak. Fra Ramberg, Valberg og Skrova til Digermulen. Jeg opplevde å bli trukket med i en strøm av gode kunstverk og hendelser. Det kokte i Lofotpostens gamle hovedkvarter, ikke bare i Devil’s Aprons tangspa og João Pedro Vale og Nuno Alexandre Ferreiras Semiótica do Bacalhau, men i hele bygget. Et høydepunkt var i øverste etasje, med øret inntil Signe Lidéns The Tidal Sense.

Geir Tore Holm er kunstner og gårdbruker på Øvre Ringstad i Skiptvet, Østfold. Siden 2003 har han drevet prosjektet Sørfinnset skole/ the nord land i Gildeskål sammen med Søssa Jørgensen. I 2017 disputerte han med Poetikk for estetikk i endring ved Kunsthøgskolen i Oslo. Holm deltok nylig i utstillingen Hábmet Hámi/Making Form på Tromsø kunstforening og er medkurator for en utstilling med Nils-Aslak Valkeapää på Henie Onstad Kunstsenter høsten 2020.

Leserinnlegg