Til gjødsel skal du bli
Matthew Barneys gjenfødelsesrituale på Astrup Fearnley-museet gjør fruktbare avstikkere fra hans egen personkult.
Matthew Barneys gjenfødelsesrituale på Astrup Fearnley-museet gjør fruktbare avstikkere fra hans egen personkult.
Fotogalleriets utstilling Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It understreker at fotografiet også er en plastisk flate og tekstur – og et objekt til fri benyttelse.
Den forskningsbaserte utstillingen om samisk samtidskunst, Beauty and Truth i Tromsø Kunstforening, er til tider litt for hemmelighetsfull til å fullende sitt annonserte oppgjør med kunsthistorien.
1814 Revisited er gjennomsyret av en sterk tro på at kunstinstitusjonen kan brukes til å veilede et folkelig engasjement. Det skjer på en pedagogisk og dannet måte, men med høy frekvens av kunst med instrumentell karakter.
Om man bare kommer forbi utstillingens tittel, gir Museet for samtidskunsts grunnlovsmarkering finstemte refleksjoner rundt den paradoksale sammenkoblingen av frihet og nasjonalisme.
På tross av milde institusjonskritiske lyskespark, synes Elmgreen & Dragset å føle seg hjemme i Astrup Fearnleys homoerotiske og readymade-fetisjerte kunstneriske univers.
Årets arkitekturutstilling på den nordiske paviljongen i Venezia forteller den glemte historien om norsk bistandsarkitektur i afrikanske land.
Gjenspeiler In These Great Times på Kunstnernes Hus som den lover arven fra Karl Kraus, eller dreier det seg bare om en sedvanlig rendyrking av postmodernismens språk- og historiesyn?
Jesper Alværs utstilling på Kunstnernes Hus er både litt for tilbakeholden, og litt for regissert.
Kritikerlagets salong om film- og videokunst virvlet opp mange ideer, men færre nye begreper.
Victor Lind og Snøhettas park er en åpen invitasjon til historisk terapi.
I Imagine Brazil går unge brasilianske kunstnere som jobber med en narrativ og sosialt engasjert konseptualisme i dialog med den kulturelle farsarven. Resultatet er dekonstruksjon, alternative historier og loppemarkedsestetikk.
Når kunsten løsrives fra sitt meningsdannende samfunnsoppdrag, blir viktigste anliggende å holde den fysisk skadesløs.
Hans Anderssons färgrika collage på Anna Bohman Gallery ser först beskedliga ut, men efter ett tag öppnas en obestämd tidsrymd i själva seendet.
Tyrkiske myndigheter ber Oslo kommune fjerne offentlig verk av kunstneren Gelawesh Waledkhani.
Santiago Mostyns utställning på Andréhn-Schiptjenko är ett sammansatt rumsligt montage som låter oss ana konturerna av en ännu oformulerad svart subjektivitet.