Alle artikler av Maria Moseng

Reservert vold

Fotogalleriets utstilling Scratch It, Stitch It, Cut It, Keep It understreker at fotografiet også er en plastisk flate og tekstur – og et objekt til fri benyttelse.

Indre vidders eksil

Den forskningsbaserte utstillingen om samisk samtidskunst, Beauty and Truth i Tromsø Kunstforening, er til tider litt for hemmelighetsfull til å fullende sitt annonserte oppgjør med kunsthistorien.

Fortiden i nåtiden

1814 Revisited er gjennomsyret av en sterk tro på at kunstinstitusjonen kan brukes til å veilede et folkelig engasjement. Det skjer på en pedagogisk og dannet måte, men med høy frekvens av kunst med instrumentell karakter.

Oss og de andre

Om man bare kommer forbi utstillingens tittel, gir Museet for samtidskunsts grunnlovsmarkering finstemte refleksjoner rundt den paradoksale sammenkoblingen av frihet og nasjonalisme.

En livsstilsencyklopedi

På tross av milde institusjonskritiske lyskespark, synes Elmgreen & Dragset å føle seg hjemme i Astrup Fearnleys homoerotiske og readymade-fetisjerte kunstneriske univers.

Siteringens flate etikk

Gjenspeiler In These Great Times på Kunstnernes Hus som den lover arven fra Karl Kraus, eller dreier det seg bare om en sedvanlig rendyrking av postmodernismens språk- og historiesyn?

Forestilt fellesskap og hverdagsmatematikk

I Imagine Brazil går unge brasilianske kunstnere som jobber med en narrativ og sosialt engasjert konseptualisme i dialog med den kulturelle farsarven. Resultatet er dekonstruksjon, alternative historier og loppemarkedsestetikk.

Nylig publisert

Til handlingens pris

Kombinasjonen av energisk maleri og klimaaktivisme i Margrethe Kolstad Brekkes utstilling på Hordaland Kunstsenter betoner betydningen av individets handlingsevne for bærekraftig endring.

Kantryttare

Malmö Konsthalls sommarutställning lyfter fram tre kvinnliga konstnärer som i åratal har arbetat i det samtida konstlivets marginaler.