
Gothic Modern, Nasjonalmuseet, Oslo
Et museum kan få til mye med ubegrensede ressurser, og dermed lever vi i Oslo i blockbusterens tidsalder. Samarbeidsprosjektet med Ateneum i Helsinki og Albertina i Wien inneholdt noen kunsthistoriske rykk hvor senmiddelalderen ble trukket inn i det tidlig moderne, gjerne for å utøve modernitetskritikk. Om disse benjaminske tigersprangene ikke var kommunisert direkte i formidlingsmaterialet, så leser vi dem på egen hånd ut av Emmanuel Vigelands apokalyptiske glassmalerier eller Käthe Kollwitz’ revolusjonære gjengivelse av den tyske bondekrigen i 1524-25.

Passing Motherhood, Trondheim Kunstmuseum, del av Hanna Ryggen triennalen 2025: MATER
En av kunstfeltets tyngdelover sier at alt ender som en biennale til slutt, så også Hannah Ryggen. Ingenting galt med det, når det gir et påskudd til en gruppeutstilling som Passing Motherhood. En av kunstens oppgaver er å tematisere tilværelsens mysterier, og da er det ikke til å undres over at den ikke alltid gir entydige svar. Kuratorene Yaniya Mikhalina og Marianne Zamecznik satte kunsten i bevegelse rundt noen av livets store spørsmål, som opphav og tilhørighet, med Gitte Dæhlin som et av flere omdreiningspunkter. Triennalen ga også rom til en gruppeutstilling på Nordenfjeldske kunstindustimuseum, en hardtslående soloutstilling med Liv Bugge på Kunsthall Trondheim, og en rekke andre nedslag i og rundt Trondheim.

Taterlandet, Nitja senter for samtidskunst, Lillestrøm
Et samarbeid mellom Guttormsgaards arkiv og Nitja senter for samtidskunst, men en museumsutstilling likevel – fullt og helt. Guttormsgaards teft for håndverk og formgiving, et presserende behov for å møte den kollektive uretten mot romanifolket og Nitjas heller sterile utstillingsrom gikk opp i en høyere enhet i «Taterlandet». Gjort med en respektfull omtanke som bare ytterligere understreket mangelen på det samme fra de nasjonale institusjonene. Tenk at de stiveste og mest oppstyltede museale grepene kunne inneholde slik sprengkraft!
– Steffen Håndlykken er kurator på Haugar kunstmuseum i Tønsberg. Han er utdannet billedkunstner ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han var styreleder for Unge Kunstneres Samfund i to perioder og var med å etablere visningsstedet 1857. Håndlykken var kurator for Norsk skulpturbiennale 2017 på Vigelandmuseet. Han har tidligere vært redaktør for UKS-forum og skrevet tekster for Kunstkritikk og Billedkunst. For tiden leder han arrangørutvalget i Norsk kulturråd.
For øvrige bidrag til julekalenderen, klikk her.