Det er ingen overhengende fare for at Brussel blir et nytt Berlin for norske kunstnere i utlandet med det første, men året begynner med en rekke prosjekter det er verdt å legge merke til i den belgiske hovedstaden.
Til helgen åpner Lina Viste Grønli utstillingen The Alphabet and Other Writings på prosjektrommet til Wiels Contemporary Art Centre i forbindelse med hennes OCA-residency. Etter at Wiels åpnet på nytt i 2007 har senteret markert seg som en av de beste samtidskunstinstitusjonene i Belgia. Litt senere på våren, 29. april, åpner Hans Christian Gilje en soloutstilling på iMAL – Center for Digital Cultures and Technology. Og det er ikke bare utstillinger med norske kunstnere som skal skje i Brussel de neste månedene. Det norske performancekollektivet Deadly Orgone Radiation, D.O.R, bestående av Sverre Gullesen, Steinar Haga Kristensen og Kristian Øverland Dahl, tar med seg gallerientreprenørånden fra Oslo og åpner et nytt galleri i nærheten av Midi-stasjonen i sentrum av Brussel. Galleriet tar sikte på å åpne i begynnelsen av februar.
De fleste av disse aktivitetene er støttet av Office for Contemporary Art Norway og viser hvor stor innflytelse et residencyprosjekt kan ha på et miljø og OCAs sentrale rolle i distribusjonen av norske kunstnere i utlandet. Ellers i Belgia er Morten Norbye Halvorsen invitert til å ta del i en utstilling kuratert av Raimundas Malasauskas, som tidligere var kurator for CAC i Vilnius og Artists Space i New York. Institusjonen, Objectif Exhibitions i Antwerpen, har et spennende program og nyter av et internasjonal kontaktnettverk.
Alt i alt er det kanskje ikke en folkebevegelse, men med OCAs investering i residencyprogrammet på Wiels, samt D.O.R.s galleri er det duket for norsk-belgisk utveksling i de neste par årene.