Alle artikler av Ragnhild Aamås

De påvirkede

Arild Tveitos utstilling på Caravan i Oslo skisserer en soppens kulturhistorie, næret på patafysikkens uetterrettelige narrativer.

Kulturarv til salgs

Bachelorstudentene fra Kunstakademiet i Oslo inntar akademiets gamle lokaler med sin avgangsutstilling, og benytter anledningen til å kritisere forvaltningen av byens kulturbygg.

Tankeplanting

Maritea Dæhlins lydinstallasjon på et hotellrom i Oslo gir lytteren en subliminal leksjon i hvordan solidaritet ser ut i en verden av asymmetriske relasjoner.

Intim form

Kan Lotte Konow Lunds rungende latter redde samtidskunsten ut av offentlighetens dødvinkel? Kunstnerens intervjuer med kolleger foreligger nå i bokform.

6. desember

Hvilke var de mest minneverdige kunstopplevelsene i 2020? Dagens utvalg er ved kunstner, og fast bidragsyter til Kunstkritikk, Ragnhild Aamås fra Oslo.

Den manuelle

Line Bøhmer Løkkens utstilling på Galleri BOA i Oslo handler om en kar som har et ukomplisert forhold til det å forme ting med hendene.

Mørk surrealisme

Et besøk i Jenna Sutelas utstilling på Kunsthall Trondheim kjennes ut som å ha forvillet seg inn på avdelingen for produktutvikling i en bedrift for avansert telekommunikasjon etter stengetid.

Vi drukner i ansvar

Stefanie Hesslers skarpe oppgjør med Vestens instrumentalisering av havet i boken Prospecting Ocean savner en strategi for fortellingen som politisk instrument.

Nylig publisert

Maskedans

– Hvis kulturen ikke er aktiv, stivner den og bliver en museumsgenstand. Og hvis ikke jeg skulle have lov at bruge den, hvem skulle så? Jessie Kleemann performer kulturelle forskydninger med spæk, blod og perler.

Ögonen i nacken

Den elfte Göteborgsbiennalen berättar en slagkraftig historia om sjöfart, kolonialism och rasism, men lider av en viss konstnärlig och intellektuell förutsägbarhet.

Alletiders shop

Med et showroom for en endnu lukket webshop udstiller Hannah Heilmann forbrugerismens slørede tærskel mellem fri vilje og tvang.