Alle artikler av Stian Gabrielsen

Mørkeromsdrama

I utstillingen Untitled Drama på Galleri Melk i Oslo foretar Emil Salto en teatral dekomponering av fotografiet. Han lykkes forsåvidt, men drama-analogien blir en tanke for insisterende.

Utakt

Abstraksjonsnivået er skrudd opp noen hakk når Lars Laumann viser nye videoer på VI, VII. Individet konstrueres ikke lenger som psykologisk eller sosialt kasus, men indirekte og utenfor bildet.

Tresnitt og ripsvin

På utstillingen Nattarbeid i hagen II kombinerer Anette og Caroline Kierulf naiv systemkritikk og tresnitt. Resultatet er en politisk ineffektiv karikatur.

Abrakadabrović

Både på scenen og i galleriet fremstår Marina Abramović som forsonet med kommodifiseringen av sitt kunstnerskap. Den plumpe iscenesettelsen av hennes persona er mer problematisk.

Dissonant tankeskisse

De uventede kombinasjonene i utstillingen H. H. Bennett, Lena Henke and Cars på 1857 gir den et uferdig og sprikende preg. Men den er også åpen på en produktiv måte.

Permanent krise

– Jeg ser opphavsrettens permanente krise som uadskillelig fra kapitalismens permanente krise. Dette sier Rasmus Fleischer, grunnlegger av Piratbyrån, til Kunstkritikk.

Lyden av forvirring

Kuratorene for utstillingene I Wish This Was a Song ved Museet for samtidskunst i Oslo og Mer än ljud ved Bonniers Konsthall i Stockholm, svarer for hva musikken har å gjøre i samtidskunsten.

Nylig publisert