Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Takashi Murakamis utstilling på Astrup Fearnley-museet tar popkunstens bejaelse av massekulturens spektakulære overflater til nye høyder, og faller desto hardere.
I utstillingen Three-Face på Noplace i Oslo bekler Anders Smebye med hell rollene som både partyfikser og sjelesørger.
Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester velger det mest interessante fra kunståret 2016. Hver dag fra 1. til 24. desember kommer et nytt bidrag. I dag: Stian Gabrielsen.
Curated by a tree på 1857 beskriver økosystemets forespeilede kollaps slik den vil oppleves for oss oksygenavhengige.
Du kan ikke fullstendig unnslippe mytologien, sier Michaela Meise. Utstillingen hennes, Mare Nostrum, åpner på Standard (Oslo) i morgen.
Konferansen Public Calling, i regi av KORO og Fritt Ord, fremsto som et forsøk på å løfte blikket fra debatten rundt 22. juli-minnesmerket, mot en mer presserende politisk virkelighet.
Med sitt trygge utvalg kunstnere er Kunsthall Trondheims åpningsutstillingen this is a political (painting) et noe nervøst bud på det politiske i kunsten.
Er tv-dramaet et egnet verktøy til å dosere om kapitalens operasjoner? Melanie Gilligans The Common Sense på Trondheim kunstmuseum er i hvert fall en spekulativ kraftprestasjon.
Bergen Assembly 2016 oppløser triennalens tradisjonelle grensesnitt, men den har likevel sitt publikum i tankene.
Kai Fjells sjeldent sette Rimbaud-illustrasjoner er blant lyspunktene i en norsk kunsthøst som preges av det efemære, omflakkende, bakoverblikkende.
I utstillingen VERTICALSEAT på Kunsthalle Basel hjemsøkes Yngve Holen av det humanistiske subjektet han vil fordrive.
– Jeg gjør på ingen måte narr av maleriet, sier årets festspillkunstner Fredrik Værslev. Torsdag åpner utstillingen hans All Around Amateur på Bergen Kunsthall.
Man spidser øre, når værkerne på Collega hvisker om sorg og landflygtighed. Alligevel er budskabet svært at høre.
Käthe Kollwitz på Statens Museum for Kunst er en kniv i hjertet og et opråb om modstand.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.
Katalin Ladiks första stora separatutställning i Norden betonar röstens omvälvande kraft.