Kunsthøsten i Norge 2016

Kai Fjells sjeldent sette Rimbaud-illustrasjoner er blant lyspunktene i en norsk kunsthøst som preges av det efemære, omflakkende, bakoverblikkende.

Raisa Porsanger er blant kunstnerne som deltar på Tegnebiennalen 2016. Foto: Tegnebiennalen
Raisa Porsanger er blant kunstnerne som deltar på Tegnebiennalen 2016. Foto: Tegnebiennalen

Med innboksen som det operative grensesnittet mot kunsten er det fort gjort å glemme at kunstfeltet også har en fysisk utstrekning, at utstillinger finner sted, i ordets mest prosaiske forstand, og at disse stedene er prisgitt prosesser som er langt mindre forutsigbare enn algortimene som regulerer informasjonsstrømmen på skjermen. Utleiere kan for eksempel få en fiks idé om at de skal gjøre om lokalet der galleriet ditt huserer til boder (slik Noplace opplevde før sommeren – nå er de barbert for alle rommene bortsett fra selve visningsrommet). Eller de som bor i leiligheten over kan glemme å skru igjen krana sånn at du må holde galleriet stengt i ukevis for å utbedre vannskader (Kunstplass [10] i vinter). Resultatet av slike uforutsette hendelser er utsettelser, kanselleringer, utstillinger som aldri finner veien videre fra pressemelding til dokumentasjonsfoto, men blir hengende igjen som spøkelser i kalenderen, en påminnelse om at om ikke distribusjonen, så i hvert fall produksjonen av kunst fortsatt innebærer forhandlinger med en ofte gjenstridig masse av sosiale, økonomiske og logistiske utfordringer.

Nettopp disse praktiske fordringene virker påtrengende tilstede i det norske kunstfeltet om dagen. Nasjonalmuseet og Munchmuseet er som vi vet på flyttefot, men også mindre aktører befinner seg in transit: UKS har vært på leting etter lokaler en stund. Galleri RAM fikk sagt opp sin leiekontrakt før sommeren. Kunsthall Oslo har allerede i en årrekke lekt katt og mus med kapitalinteressene i skyggen av Barcode-tårnene i Bjørvika. 9. september åpner de igjen i nye lokaler, denne gangen spredd på to adresser, med en utstilling av tekstilkunstneren Elisabeth Haarr. Strid er tittelen på Haarrs utstilling, og visstnok også på en stor fane som er planlagt å vaie mellom høyhusene, som for å signalisere en intensjon om å holde seg fast.

Kai Fjell, Barndom, 1946. Blekk på papir, fra Spinn etter Rimbaud. Foto: Ove Kvavik, ©Munchmuseet.
Kai Fjell, Barndom, en av tegningene fra Spinn etter Rimbaud, 1946, som skal vises på Kunsthall Oslo. Foto: Ove Kvavik ©Munchmuseet.

Som del av Munchmuseets lange intermesso-program Munchmuseet i bevegelse skal Kunsthall Oslo gjøre en rekke utstillinger med utgangspunkt i samlingen til Stenersenmuseet. I oktober er det duket for en separatutstilling med den norske kunstneren Kai Fjell (1907-89). Her får man blant annet se den sjeldent viste, sirlige og drømmende syklusen med tusjtegninger han gjorde til den norske mesenen Rolf Stenersens frie gjendiktning av Arthur Rimbaud, Spinn etter Rimbaud (1946). Tegningene, røper kurator Will Bradley i et ennå upublisert intervju med Kunstkritikk, er i en såpass skjør forfatning at de neppe blir vist igjen.

«Rimbaudsk» er kanskje ikke ordet man ville brukt om høstens opptog av sikkert solide, men ventede retrospektiver og separat- og duoutstillinger med etablerte kunstnere som Lotte Konow Lund på Henie Onstad Kunstsenter, Toril Johannessen og Tue Greenfort på Museet for samtidskunst, Ann Cathrin November Høibo på Standard (Oslo), fulgt av Gardar Eide Einarsson og Per Krohg samme sted, Josefine Lyche på QB Gallery, og Dag Erik Elgin på OSL Contemporary, for å nevne noen.

Mer uventet (og ukomfortabel?) var Marthe Ramm Fortun med sine uannonserte diktopplesninger på 20-bussen i august. I tillegg til deklameringene har hun også trillet rundt på en koffert med steintavler på Tøyensenteret. Fortuns prosjekt Stein til byrden, som strakk seg fra vår til høst og var kuratert av Jenny Kinge, hører inn under Munchmuseet i bevegelse, som denne sesongen også er ansvarlige for fruktene av et samarbeid mellom kunstneren Amelia Beavis-Harrison og teaterduoen Hanne Ramsdal & Rebekka Nystabakk, med UKS som medkurator. Beavis-Harrison fortalte meg før sommeren at hennes bidrag ville være en performance basert på tekst produsert av Ramsdal og Nystabakk med utgangspunkt i Oslo fengsel, som etter planen kulminerer en gang i månedsskiftet november-desember.

Installasjonsbilde fra Josefine Lyches utstilling The World’s Darkening Never Reaches to the Light of Being på QB Gallery. Foto: QB Gallery.
Installasjonsbilde fra Josefine Lyches utstilling The World’s Darkening Never Reaches to the Light of Being på QB Gallery. Foto: QB Gallery.

Den flanerende ånden har også festet grepet om årets utgave av Tegnebiennalen, kuratert av kunstneren Elise Storsveen og gitt den sorgløse tittelen SKISSEN. Det handler om å slippe kontrollen og presentere mulighetene som ligger i det uferdige arbeidet, sier Storsveen. Og ikke stort mer. Tegnebiennalen rommer òg en utstilling i utstillingen med et noe mer artikulert forsett; til den Debord-inspirerte En kollektiv psykogeografisk guide til Oslo er kunstnere invitert av kurator-trioen Ottar Karlsen, Ida Madsen Følling og Eirik Senje til å bidra til en ukonvensjonell kartlegging av det norske samfunnets verdier og ideer slik disse kommer til syne i Oslo som åsted for rask byutvikling, for å parafrasere beskrivelsen som gikk ut til de inviterte kunstnerne en gang før jul i fjor. Tegnebiennalen vil som tidligere år fordele seg på et uoversiktlig antall adresser i Oslo.

Også triennalen Bergen Assembly er en spredt affære. Denne er imidlertid også utstrukket i tid, med arrangementer som overlapper eller avløser hverandre gjennom hele året. Legg til at den er komponert av tre kuratorer eller kuratorgrupper (PRAXES, Tarek Atoui og freethought) hvis respektive prosjekter er uten synlige berøringspunkter og nedfeller seg i en rekke uavhengige utstillinger, filmscreeninger, performancer, konserter, seminarer osv. Ingen lett sak å overblikke med andre ord, langt mindre oppsummere. Et forsøk på å gi triennalen et samlet og representativt nedslag gjøres denne helgen, når det arrangeres en såkalt «September Program Launch» der de tre prosjektene alle blir grundig presentert. Kunstkritikk kommer tilbake med en anmeldelse.

Færdaminne: Jammerbugt fra 2013 er blant arbeidene som skal vises i Elisabeth Haarrs utstilling på Kunsthall Oslo i høst. Foto: Eline Mugaas.
Færdaminne: Jammerbugt fra 2013 er blant arbeidene som skal vises i Elisabeth Haarrs utstilling på Kunsthall Oslo i høst. Foto: Eline Mugaas.

I tillegg til Lynda Benglis, som har vært en av gjenstandene for PRAXES’ probende Assembly-bidrag, gjester også to andre amerikanere med New-York-sekstitalls-pondus Norge – nærmere bestemt Oslo – i september (om ikke i egen fysiske person): Til Ultimafestivalen vil brassensemblet The Theatre of Eternal Music Brass Ensemble fremføre La Monte Youngs legendariske The Second Dream of the High-Tension Line Stepdown Transformer i Kulturkirken Jakob, og konseptkunstneren Lawrence Weiner åpnet nettopp utstillingen Whisked Away From på OSL Contemporary.

Den amerikanske vestkysten er heller ikke uteglemt. Med gruppeutstillingen Los Angeles – A Fiction med åpning 23. september, slår Astrup Fearnley-museet sammen to av sine yndlingsgeskjefter: den geografisk-motiverte gruppeutstillingen og amerikansk samtidskunst. Samtlige kunstnere er fra Los Angeles og det kan også virke, ut fra pressemeldingen, hvor det enigmatisk, og litt klossete, heter at utstillingen vil «skape et fiktivt og subjektiv syn på Los Angeles der de ulike narrativene genererer en flytende synergi mellom kunstverkene», som om byen i tillegg er et sentralt motiv i utstillingen. Kunstnerlisten favner flere generasjoner, fra John Baldessari og Ed Ruscha til duoen Ryan Trecartin/Lizzie Fitch og Nancy Lupo (som hadde en fin separatutstilling på 1857 for ganske nøyaktig et år siden). I tillegg til den omfattende kunstnerlisten presenterer katalogen tekstbidrag fra et uoversiktlig antall forfattere.

Lawrence Weiner er aktuell med utstillingen Whisked Away From på OSL Contemporary. Foto: OSL Contemporary.
Lawrence Weiner er aktuell med utstillingen Whisked Away From på OSL Contemporary. Foto: OSL Contemporary.

VI, VII åpner sesongen med en utstilling av den Los Angeles-baserte kunstneren Amy Yao, hennes første på galleriet. Utstillingen heter Superficial Abyss og handler ikke om hjembyen hennes, men den allestedsnærværende kommunikasjonsteknologi SAW. Etter Yao følger en utstilling med den Paris-baserte amerikanske filmskaperen Benjamin Crotty. VI, VII screenet deler av Crottys utsøkt eksentriske filmografi for et par år siden – en slags Eric-Rohmer-og-Jack-Smith-lager-såpeopera-på-sultebudsjett. En annen filmskaper med en fot i kunstfeltet er Trygve Luktvasslimo, som i september er aktuell med en utstilling på Nordnorsk kunstsenter hvor den siste installasjonen i den satiriske filmtriologien hans Et liv uten ekko, «Closer to more», får premiere.

Vi slipper heller ikke unna den tematisk helgarderende gruppeutstillingen; nye Kunsthall Trondheims åpningsutstilling har fått den infløkte tittelen this is a political (painting) etter et verk av norske AK Dolven, som her får selskap av svenske Kajsa Dahlberg, østerrikske Valie Export, det franske kollektivet Claire Fontaine og rumenske Alexandra Pirici. Med «kropp, samfunn, arbeid, identitet og språk» oppnevnt som utstillingens tema skulle de fleste tenkelige innfallsvinkler til materien være dekket. I Kunsthall Stavangers gruppeutstilling Den eneste veien frem er kunsten riktignok viklet ut av kokette Magritte-parafraser og temarekker så totale at det knapt finnes et utenfor, men dens indignerte påtale av verdens håpløshet etterlater meg egentlig like forvirret i forsøket på å lokalisere en kuratorisk idé.

Hvor er gruppeutstillingen denne høsten som tar et definerende grep om kunsten som mønstres? Er det Sayable/Seeable på Kunstnernes hus, laget i samarbeid med Litteraturhuset, som ser på forholdet mellom billedkunst og litteratur, friksjonen mellom tekst og bilde? Meh. Her òg synes kriteriene løse og generelle. Kanskje er det den esoteriske gruppeutstillingen Secrets in the Carbon Atom på Podium i slutten av september som går av med seieren? Forhåndsomtalen er knapp og ugjennomtrengelig, men i hvert fall griper ikke kurator Àngels Miralda villig til flosklene.

Museet for samtidskunst viser i høst en duoutstilling med Tue Greenfort og Toril Johannessen.  Her: Toril Johannessens In Search of Iceland Spar, 2008, installasjon. Foto: Nasjonalmuseet.
Museet for samtidskunst viser i høst en duoutstilling med Tue Greenfort og Toril Johannessen. Bildet: Toril Johannessens In Search of Iceland Spar, 2008, installasjon. Foto: Nasjonalmuseet.

Comments (3)