Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Jorunn Hancke Øgstads malerier på Kosa i Oslo beviser sin egen verdi.
Goutam Ghoshs utstilling på Standard (Oslo) peker ikke bare mot hva maleriet har vært, men også hva det er i ferd med å bli.
Portable utstillingsfartøy og kunstneren som sanker – den norske kunsthøsten får det til å se ut som kunsten har oppdaget sitt potensial som parallellsamfunn.
De deformerte kroppene i Nicole Eisenmans utstilling på Astrup Fearnley Museet vitner om verket som frigjørende begivenhet.
Lene Berg, neste års festspillkunstner på Bergen Kunsthall, vil fortelle historien om sin avdøde far, filmregissøren Arnljot Berg.
Guttormsgaards arkiv gjør alle som går i dialog med det til medarbeidere. Det er lærdommen i Anna Sofie Mathiasens utstilling Nytt och gammalt.
Samarbeidet mellom kurator Théo-Mario Coppola og biennaleledelsen er brutt.
Mikael Lo Prestis maleri på Standard (Oslo) ser det som kunstens oppgave å redusere omverdenens kompleksitet.
Agder fengsel huser Norges første kunstakademi for innsatte – et treårig kunstprosjekt i regi av KORO.
Når et styre bruker makten sin som politisk våpen, som i prosessen mot tidligere direktør ved Nordnorsk kunstmuseum Jérémie McGowan, vitner det om kritisk dårlig selvreguleringsevne.
Trygve Luktvasslimos komediehørespill på Oslo Kunstforening er en advarsel om hva som venter om vi slutter å kaste bort tid på kunst.
Kunstkritikks redaksjon om kunsten vi gleder oss til i Norge, Sverige og Danmark, til tross for en usikker situasjon.
Käthe Kollwitz på Statens Museum for Kunst er en kniv i hjertet og et opråb om modstand.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.
Katalin Ladiks första stora separatutställning i Norden betonar röstens omvälvande kraft.
106 år efter kvinder fik adgang til Folketinget bliver 30 af de mest indflydelsesrige foreviget i Mie Mørkebergs maleri.