Alle artikler av Stian Gabrielsen

Fjerne nevøer

Sjakkbrettreferansen i logoen er emblematisk for Rameaus nevøer på Museet for samtidskunst. Utstillingen er en kontrastering av, ikke en dialog mellom Sofie Berntsen og Karl Holmqvist.

Danser med flyktninger

Med Dear. Ethos. Pathos. Logos. Collapse. vinker Andrea Lange farvel til aktivismen og vender blikket mot seg selv. Resultatet er forførerisk, men balanserer samtidig nær en patetisk kollaps.

Eh…uropa?

Gjennom en høyst vilkårlig kuratormodell ender utstillingen Europe, Europe på Astrup Fearnley opp med å si fint lite om europeisk kunst som sådan.

Antifuturisten

I Matias Faldbakkens siste utstilling på Standard pendles det fortsatt mellom populærkulturens kommunikative ethos og opak formalisme, dog svermes det stadig mer for det siste.

BLAMRAMRAM!

Munan Øvrelid komponerer bilder i pingpong mellom vitenskapens skjematiske abstraksjoner og naturkreftenes likegyldighet, men subjektet skygger fortsatt for motivet.

Ananasens tale

En nytolkning av Svanesjøen i Billedhoggerforeningens rufsete, skulpturbestrødde hage var noe av det Lord Chief Justice bød på i sin første separatutstilling. Dét, og en snakkende ananas.

Norge til skriftestolen

Fremfor refsere av en nasjon som har fortrengt ubehaget i historien, står Fadlabi og Cuzner frem som håndlangere for en iscenesettelse av et Norge som beredvillig tar et oppgjør med sin rasistiske fortid.

Nylig publisert