Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Følelser tas på alvor i årets avgangsutstilling fra Kunstakademiet i Oslo, som svinger fra nærmest infantil skaperglede til moden introspeksjon.
Med en bisarr kavalkade av teatral selvplaging, bravada, dårlig tilslørt innuendo og barnefrieri ble Paul McCarthys skulptur Santa avduket i Oslo.
Utstillingen Let the River Flow på Office for Contemporary Art Norway lokker frem den dekoloniserte insitusjonens paradokser.
Det går hardt ut over nesa til Woody Allen i Natalie Price Hafslunds BDSM-sydende utstilling Clean Criminal på Unge Kunstneres Samfund.
Aleksi Wildhagen og Patrick Entians The Artist & Co på Kunstnerforbundet er en utstilling med burger-dressing på haka.
Med sine justerbare våtromsgardiner i lateks på VI, VII i Oslo, gjør Eva LeWitt tilpasning til en kunstnerisk dyd.
Når Mari Slaattelid nå dukker opp på Standard (Oslo), bekrefter det galleriets gradvise identitetsskifte fra nykonseptuell bastion til et hjem for sensuelt maleri.
I Oddvar I.N. Darens utstilling på Kunsthall Trondheim kan kunsten knapt skilles fra omgivelsene.
Kjell Erik Killi-Olsen står bak noen av de mer bisarre bidragene til den norske samtidskunsten og er tidvis vanskelig å ta alvorlig. Han er best når han ikke forsøker.
I Lizzie Fitch og Ryan Trecartins utstilling på Astrup Fearnley-museet er skulpturhagen en parallell til gamerens hedonistiske tumleplass.
Bjarne Melgaards A House to Die In tar maleriets fullmakter til arkitekturen og reiser slik et monument over en verden som bøyer seg etter det individuelle begjæret.
Tidligere finansanalytiker, kunstner og nå kulturforsker Peter Booth mener at de siste tiårenes utvikling i finanssektoren vil ha innvirkning på kunstens rolle i fremtiden.
Käthe Kollwitz på Statens Museum for Kunst er en kniv i hjertet og et opråb om modstand.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.
Katalin Ladiks första stora separatutställning i Norden betonar röstens omvälvande kraft.
106 år efter kvinder fik adgang til Folketinget bliver 30 af de mest indflydelsesrige foreviget i Mie Mørkebergs maleri.