Nicholas Norton (f.1989) er kunsthistoriker og skribent.
Best i teorien
Filmene til Arjuna Neuman og Denise Ferreira da Silva på Munchmuseet hekter konvensjonelle naturbilder på et radikalt budskap.
Filmene til Arjuna Neuman og Denise Ferreira da Silva på Munchmuseet hekter konvensjonelle naturbilder på et radikalt budskap.
Cathrine Opies fotoserie fra Vatikanet spør hvorvidt gudstro egentlig gjør oss mer empatiske.
Vold og kulturindustri går opp i en høyere enhet i David Lieskes utstilling på VI, VII i Oslo.
Bildene til Knut Ivar Aaser insisterer hardnakket på skjønnhetens og håndverkets egenverdi.
Ayman Alazraq viser at Israels stadige rasering av palestinske arkiver har til hensikt å frata palestinerne deres identitet og historie.
Skal vi ha en fruktbar diskusjon om maktstrukturer i det norske kunstfeltet må vi se på hva ulike utstillinger får til, ikke bare pøse på med egne erindringer, slik Anna Ihle gjør.
Kritiker og skribent Nicholas Norton utroper de tre beste utstillingene fra det henfarne året.
De mange skimrende paljettene i Admir Batlaks utstilling på Munchmuseet avleder ikke fra dens mangel på håndfaste ideer.
Kuratorenes forsøk på å viske ut formelle hierarkier i kunstfeltet ender fort med å sløre til makten de selv besitter.
Norske kunstkritikere kan takke et kollektivt fravær av risikovilje for sin marginale rolle i offentligheten.
Per Barclays retrospektiv på Henie Onstad er best når kunsten er fininnstilt på skjøre balanser – mellom kreativ gnist og tradisjon, tilbakeholdenhet og ekspressivitet.
Halvor Rønning temmer det glupske maleriet med overmalinger. Igjen står bilder fulle av selvtvil.
Direktør Ingrid Røynesdal forsvarer Nasjonalmuseets uttalelser om kritikeres politiske holdninger.
Notater fra en kunstkritikers forsøk på å erstatte seg selv med ChatGPT.
Fremtiden ser veldig annerledes ut enn åpningsutstillingen til det nye museet PoMo i Trondheim.
Allt du behöver för att drömma när Valeria Montti Colque återskapar Chilenska Paviljongen i Stockholm.