Nicholas Norton (f.1989) er kunsthistoriker og skribent.
Zombiefoto
Christian Tunges fotografier er så glatte at oppmerksomheten preller av.
Christian Tunges fotografier er så glatte at oppmerksomheten preller av.
Filmene til Arjuna Neuman og Denise Ferreira da Silva på Munchmuseet hekter konvensjonelle naturbilder på et radikalt budskap.
Cathrine Opies fotoserie fra Vatikanet spør hvorvidt gudstro egentlig gjør oss mer empatiske.
Vold og kulturindustri går opp i en høyere enhet i David Lieskes utstilling på VI, VII i Oslo.
Bildene til Knut Ivar Aaser insisterer hardnakket på skjønnhetens og håndverkets egenverdi.
Ayman Alazraq viser at Israels stadige rasering av palestinske arkiver har til hensikt å frata palestinerne deres identitet og historie.
Skal vi ha en fruktbar diskusjon om maktstrukturer i det norske kunstfeltet må vi se på hva ulike utstillinger får til, ikke bare pøse på med egne erindringer, slik Anna Ihle gjør.
Kritiker og skribent Nicholas Norton utroper de tre beste utstillingene fra det henfarne året.
De mange skimrende paljettene i Admir Batlaks utstilling på Munchmuseet avleder ikke fra dens mangel på håndfaste ideer.
Kuratorenes forsøk på å viske ut formelle hierarkier i kunstfeltet ender fort med å sløre til makten de selv besitter.
Norske kunstkritikere kan takke et kollektivt fravær av risikovilje for sin marginale rolle i offentligheten.
Per Barclays retrospektiv på Henie Onstad er best når kunsten er fininnstilt på skjøre balanser – mellom kreativ gnist og tradisjon, tilbakeholdenhet og ekspressivitet.
Regeringens plan att förvandla Moderna Museet till en myndighetskoloss är ogenomtänkt och vårdslös.
En kaffekopp møter høyteknologiske missiler på et messebord i Nikita Teryoshins utstilling på Fotografihuset.
Thora Dolven Balke og Lila de Magalhães skaper en helhet som skjærer i øynene på Entrée i Bergen.
Det private er poetisk i Lene Adler Petersens tidsløse fotografier af samhørighed og fremmedgørelse.