Nogen må jo gøre det

- var den presise tittelen på et verk av den danske kunstneren Henriette Heise. Jeg så det i et blad for mange år siden. Det er et av de verkene jeg aldri glemmer.

– var den presise tittelen på et verk av den danske kunstneren Henriette Heise. Jeg så det i et blad for mange år siden. Det er et av de verkene jeg aldri glemmer.

Tittelen dukker opp hver gang jeg synes jeg må gjøre en generell innsats på noens vegne, f.eks. mitt kjønns. Det er som å tre ut av sin deilige borgelige subjektposisjon, lene den inntil en vegg, for å rette opp i noe som ikke lenger kan ignoreres, uten å true den samme subjektposisjonen.

Nogen må jo gøre det

Bildene var i sort-hvitt, stills fra en 16 mm film – og viste en kvinne som gravde et digert hull i bakken ute på en stor flat, dansk mark. Det varte en uke.

Det kan virke resignert å tenke dette, hver gang man dasker litt med kjønnshansken, men sannheten ligger jo der et sted – vi vet ikke om det hjelper eller om det er den rette måten å gjøre det på, men vi må prøve. Kanskje kan vi være disse ansvarsløse subjekter litt flere dager i uken? Kanskje behøver det ikke lenger ta 40 år?

Breaking News: Judy Chicago til Brooklyn Museum!

«Be careful what you wish 40 years for,» som Judy Chicago sier til Ms.Magazine etter at The Dinner Party fra 1979 endelig har blitt montert i den offentlig samlingen på Brooklyn Museum

Kvinfo.dk

Det danske Kvinfo, formidler av kvinne- og kjønnsforskning, har samlet en imponerende case- og lenkesamling om Kvinner og kunst i novemberutgaven av sitt nyhetsbrev. Norsk og dansk samfunnsliv er ikke identiske, men det er flere likheter enn forskjeller, tross alt.

2007 er feministisk kunstår i USA, visste du det? Ikke jeg heller. Men KVINFO gjorde. Så, mine damer og herrer, sett fra deg spaden, les og lær! Så kan du være subjekt resten av helgen.

Comments (3)