Kunstkritikk Live om kunsten og det skeive

Hvorfor er det viktig med mangfold og representasjon? Fredag 2. desember inviterer Kunstkritikk til en livestrømmet panelsamtale i Bergen.

Bildet: Dokumentasjon fra Miriam Kongstads performance Poison Paradise 1-3, under Bergen Kunsthalls arrangement Cruising Utopia 26. juni 2022. Foto: Johanne Karlsrud. Design: Node Oslo.

Hvorfor er det viktig at kunstmuseer kaster søkelys på mangfold og representasjon gjennom egne temautstillinger? Hvordan har dette blitt gjort de siste årene, og hvilke effekter ser vi? Hvilke kritiske potensialer har begrepet om det skeive? Det er noen av spørsmålene vi vil ta opp i denne utgaven av arrangementserien Kunstkritikk Live, som for første gang finner sted i Bergen.

Valget av tema for panelsamtalen Kunsten og det skeive – erfaringer, utfordringer og potensialer springer ut av kunstfeltets økte fokus på mangfold vedrørende identitet, kjønn og seksualitet de senere år, med en spesielt høynet aktivitet i Norge gjennom Skeivt kulturår 2022. Kulturåret, som markerer 50-årsjubileet for avkriminaliseringen av sex mellom menn, har vært markert ved mange norske kunstinstitusjoner i form av utstillings- og formidlingsprosjekter, med paralleller til lignende satsinger utenfor landegrensene.

I høst kunngjorde også International Council of Museums (ICOM) en ny museumsdefinisjon, som vektlegger en forventing til museer om å være drivende kulturkrefter som fremmer mangfold og bærekraft. I lys av disse tendensene, er det relevant å diskutere spørsmål knyttet til samlingsforvaltning, kuratoriske strategier og utstillingspraksis med kjønn og mangfold i fokus, hvilket henger tett sammen med hva museenes samfunnsrolle er og skal være.

Til samtalen har vi invitert kunstner Lars Korff Lofthus, som under Skeivt kulturår blant annet har vært aktuell i utstillingen Det skeive blikket på Kode i Bergen, kurator Geir Haraldseth, som er fast ansatt på Nasjonalmuseet, en av institusjonene som tok initiativ til å gjøre 2022 til et Skeivt kulturår, og kritikerne Valerie Kyeyune Backström og Andreas Breivik, som begge er blant Kunstkritikks faste frilansskribenter og har skrevet om skeive/queere problemstillinger. Moderator er Tuva Mossin, som er blant Kunstkritikks kritikere i Bergen.

Arrangementet vil finne sted på Litteraturhuset i Bergen fredag 2. desember kl. 20-22. Det vil også bli strømmet på Kunstkritikk via Youtube (lenke kommer!) og gjort tilgjengelig i etterkant. Se også facebook-event her.

Prosjektledere for denne utgaven av Kunstkritikk Live er Tuva Mossin og Jakob Myklebust Huus.

Om paneldeltakerne:

Lars Korff Lofthus. Foto: Halldor Gjernes.

Lars Korff Lofthus er billedkunstner og engasjert i skriving, formidling, undervising og kuratering. Arbeidene hans er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Kode i Bergen, Oslo kommune og Equinor. Han deler tiden og arbeidet sitt mellom Bergen, der han er førsteamanuensis på kunstakademiet, og Hardanger, der han har atelier. Han er også nestleder i visningsrommet Entrée.

Geir Haraldseth.

Geir Haraldseth er kurator på Nasjonalmuseet. Sammen med Randi Godø kuraterte han Jeg kaller det kunst, åpningsutstillingen på det nye Nasjonalmuseet som åpnet sommeren 2022. Samme året kuraterte han den nederlanske paviljongen for Veneziabiennalen sammen med Melanie Bonajo, Maaike Gouwenberg og Soraya Pol. Tidligere var Haraldseth daglig leder for Rogaland Kunstsenter (2012-2018) og kurator på Kunstakademiet ved KHiO (2011-2012). Han var rådsmedlem i Kulturrådet (2014-2017) og sitter for tiden i OCAs internasjonale jury. Han har skrevet om kunst for Art in America, the Exhibitionist, Kunstkritikk og Acne Paper.

Valerie Kyeyune Backström. Foto: Jasmin Storch.

Valerie Kyeyune Backström er kritiker og skribent bosatt i Stockholm. Hun skriver regelmessig om litteratur og kunst for blant annet Expressen og Kunstkritikk, og romandebuterte med Ett nytt England høsten 2020.

Andreas Breivik.

Andreas Breivik er kunstkritiker basert i Oslo og er blant Kunstkritikks faste bidragsytere. Han har studert estetikk og litteratur i Oslo og California, og har en mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo.

Tuva Mossin.

Tuva Mossin er blant Kunstkritikks faste bergensbaserte kritikere. Hun er kunsthistoriker utdannet ved Universitetet i Bergen, hvor hun også har studert filosofi og psykologi. Ved siden av sitt kritikervirke arbeider hun som kommunikasjonsansvarlig ved Kunsthall 3,14 og er med i forskergruppen Visuell kultur ved Universitetet i Bergen.

Kunstkritikk Live er en arrangementsserie støttet av Kulturrådet.