Kjersti Solbakken blir kurator for LIAF 2024

– Jeg ser frem til å jobbe for en biennale som tar kunst- og kunnskapsproduksjon på alvor, sier hun.

Kjersti Solbakken er kurator for LIAF 2024. Foto: Ellen Johanne Jarli.

Forrige uke annonserte Nordnorsk kunstnersenter (NNKS) at Kjersti Solbakken er tilsatt som kurator for neste utgave av Lofoten internasjonale kunstfestival (LIAF) i 2024. Den nordnorske skribenten, kuratoren og institusjonslederen er for tiden daglig leder på Kunstnerforbundet.

Til Kunstkritikk sier Solbakken at hun ønsker å bruke LIAF som en plattform for å se nærmere på lokale fortellinger, arkiv, samlinger og forhold som kan bidra til å åpne opp en felles og nær historie. Hun ønsker også å legge til rette for kunstprosjekter som forankres i omgivelsene.

– LIAF har gjennom tidene evnet å omfavne kompleksiteten i stedet på en måte som bidrar til å åpne nye rom for kunst og kunstformidling. Jeg opplever at disse rommene også kan bryte med tradisjonelle oppfatninger av definisjoner som det lokale og det internasjonale.

I pressemeldingen begrunner lederen for LIAFs kunstneriske råd, Helga-Marie Nordby, kuratorvalget med at Solbakken har dyp kunnskap om både den norske og den internasjonale kunstscenen, og samtidig har røtter i Nord-Norge.

Solbakken, som er basert i Oslo, har bakgrunn hovedsakelig i kunstnerstyrte og kunstnerdrevne initiativer. I 2007 startet hun Feil forlag i samarbeid med Andreas Liebe Delsett, der ulike formater og publiseringsstrategier ble prøvd ut i tett samarbeid med kunstnere. Hun har vært medarrangør av den nordiske messen for tidsskrifter og småpublikasjoner, Tekstallianse, og har drevet prosjektrommet Holodeck mellom 2011-2013. Før hun tiltrådte som leder for Kunstnerforbundet i 2017 ledet hun Galleri Format og Fotogalleriet i Oslo.

1. juli går hun går av som daglig leder i Kunstnerforbundet, etter avsluttet åremålsperiode på fem år. I løpet av hennes tid der har hun, sammen med Kunstnerforbundets stab og styre og en rekke samarbeidspartnere, etablert Atelier Kunstnerforbundet (AKF). Tiltaket består av produksjonslokaler for kunstnere under samme tak som det etablerte visningsrommet, og et utadrettet formidlingsprogram med workshops, publikumsbesøk og mer. AKF vant Oslo Opens hederspris 2022.

– De siste fem årene på Kunstnerforbundet har vært utrolig lærerike for meg. Institusjonen har i perioden gjennomgått flere omfattende prosesser hvor målet hele veien har vært å koble den nære kunsthistorien med samfunn og samtid. Det krever reelle kollektive strategier, tid til fordypning og tid til å snakke sammen.

De kommende årene har Solbakken flere prosjekter som frilanser, men LIAF blir et hovedfokus.

– Jeg ser frem til å jobbe for en biennale som tar kunst- og kunnskapsproduksjon på alvor. LIAF har gjennom sine utallige eksperimentelle tilnærminger tilegnet seg en unik erfaring som jeg håper å kunne videreføre på en god måte.

Før hun tar over som kurator for biennalen ser Solbakken frem til å følge arbeidet til kuratorene for årets utgave – som forøvrig markerer biennalens 20-årsjubileum – den italienske duoen Francesco Urbano Ragazzi. Som et innledende prosjekt har de tatt med LIAF til Veneziabiennalen, hvor de presenterte utstillingen Something Out of It med en permanent installasjon av den franske kunstneren Pauline Curnier Jardin, laget i samarbeid med innsatte ved et kvinnefengsel i Venezia, og en videoinstallasjon av den italienske kunstneren Tomaso De Luca. 9. juni presenterer de et forprosjekt nummer to på Kunstnernes Hus i Oslo, en utstilling med den amerikanske poeten Kenneth Goldsmith. I denne forbindelsen vil de offentliggjøre kunstnerlisten til hovedutstillingen, som åpner i Kabelvåg 3. september i år.