Galuzin in the OAT Box

Ivan Galuzin og Anders Dahl Monsen i tett samtale på Freddy Knox Projectspace.

Ivan Galuzin og Anders Dahl Monsen i tett samtale på Freddy Knox Projectspace.

Wilhelm Reich ville neppe ha godkjent Ivan Galuzins Orgone Artist Talk Box som noen ordentlig Orgonboks, men om det ikke akkurat samlet seg orgon-energi i boksen i løpet av samtalen mellom Ivan Galuzin og Anders Dahl Monsen, så kunne de i alle fall rapportere om en viss temperaturøkning i mageregionen.

I løpet av denne samtalen, som ble avholdt lørdag 16. januar i anledning Ivan Galuzins første separatutstilling, snakket de to blant annet om en skrivefeil i utstillingens tittel. Feilen er blitt stående, men dette er det tilsynelatende ingen som har lagt merke til. «Concrete particular insecurity breeds sympathy which can grow into content. Security breeds adornment»; er visstnok et feilaktig sitat, hvor ordet contempt har blitt til content. Forakt har blitt til innhold, altså. Forakt, eller snarere selvforakt, var for øvrig et annet tema i samtalen, og selv om han bedyret at han selv ikke liker det maskekledte metalbandet Slipknot, var Galuzin ikke fremmed for å se maleriet av en Slipknot-fan som et slags selvportrett. Han fortalte at utgangspunktet for dette motivet som går igjen i utstillingen, er et foto av en temmelig trist utseende tenåringsjente i hjemmelaget Slipknot-t-skjorte som verserer på nettet i diverse humorfora.

Ifølge Galuzin var noe av grunnen til at han ville gjennomføre samtalen på denne måten at han ville løse opp den hierarkiske situasjonen som en artist talk ellers kan være. Bundet fast inne i sin OAT Box ble Galuzin jo åpenbart også selv en del av utstillingen, og enkelte av de fremmøtte mente at han og intervjueren Monsen egentlig burde bli der, hele utstillingsperioden.

Et varmt og vennskapelig møte var det i alle fall, som både på oppfordring fra og til enkelte protester fra publikum ble avrundet med et kyss.

Anders Dahl Monsen og Ivan Galuzin i tett samtale. Foto: Mariann Enge
Anders Dahl Monsen og Ivan Galuzin i tett samtale. Foto: Mariann Enge

Leserinnlegg