Kartet over Oslos visningssteder er stadig i endring. En flytting behøver ikke nødvendigvis være dramatisk, men når det kunstnerdrevne visningsstedet 1857 nå er nødt til å finne et annet lokale, vil det nødvendigvis påvirke galleriets profil, da det skal godt gjøres å finne noe tilsvarende det gamle trelastlageret i Tøyenbekken 12 på Grønland. Betydningen av det røffe og rufsete, men samtidig storslagne lokalet var et tema da et tyvetalls gjester samlet seg for å se den siste utstillingen før den stengte, og overvære grunnlegger Steffens Håndlykkens avslutningstale.
– Lokalene har spilt en aktiv rolle i utstillingsprogrammet ved 1857, som gjerne har visket ut grensene mellom kunstobjekter og arkitekturens realiteter, sa Håndlykken, som startet stedet i 2010 sammen med Stian Eide Kluge.
Håndlykken forteller at de i samarbeid med mange av kunstnerne også har produsert nye verk i de karakteristiske lokalene.
– Særlig trelasthallen har fantastiske kvaliteter som utstillingsrom, med overlys og støpte betongvegger. Men hallen er også nedslitt og krever store investeringer for å tåle langsiktig drift. Når vi nå må forlate lokalene gir det en mulighet til å tenke igjennom utstillingsformatet på nytt, samtidig som vi vil fortsette å trekke linjer mellom internasjonale kunstnere og vår lokale kunstscene her i Oslo.
1857 åpnet våren 2010 med gruppeutstillingen Like Eskimo Space med Falke Pisano, Haegue Yang og Timothy Furey, og har siden skapt 26 større utstillinger og en rekke mindre prosjekter i Tøyenbekken 12. Galleriet har stått sentralt i boomen på Oslos kunstscene på 10-tallet, og var blant de første som fikk driftsstøtte fra Norsk kulturråds ordning for kunstnerstyrte visningssteder, som ble opprettet i 2010. I en periode fremsto området rundt Grønland som et sentrum for uavhengig gallervirksomhet, men i takt med gentrifiseringen har det ene stedet etter det andre enten stengt, flyttet eller blitt hjemløse nomader, og med mindre 1857 skulle finne nye lokaler i nærheten, er Noplace nå det eneste av de kunstnerdrevne visningsstedene som holder stand i denne delen av byen.
Tøyenbekken 12 eies av Olav Thon-gruppen, og har under 1857s leieperiode vært del av en planprosess for kvartalet. Nå er byggesaken avklart, og eierne har fått avslag på planene om rivning, men vil bruke lokalene til sin egen driftsavdeling – og dermed har ikke 1857 fått fornyet leiekontrakten.
Uummannarsuaq med Tora Dalseng, Ane Graff, Anthea Hamilton, Deanna Havas & Shane Munro og Bedwyr Williams ble den siste utstillingen i Tøyenbekken 12. Flere av de deltakende kunstnerne var til stede på avslutningen, blant andre Shane Munro, som hadde tatt turen fra Berlin. Munro viste i samarbeid med Deanna Havas The Good Earth, en serie verk bestående av mørk glitrende jord bak glass og ramme, lyssatt med en kraftig sollysslampe. Han var også med på 1857s andre utstilling i 2010, og mente å fortsatt kunne se merker i gulvet etter arbeidet han deltok med da. Tora Dalseng, som viste et verk i det lille rommet i inngangspartiet, er denne uken med 1857 på messen Paris Internationale.
Siste eventer i lokalene på Grønland blir 10. november, en performance i samarbeid med visningsstedet Rupert fra Vilnius, med kunstnerne Lina Lapelyte og Augustas Serapinas, og 1. desember, da 1857 presenterer forestillingen Messias Ressurected med Endre Tveitan, Lucy Swann og Pernille M Lindstad, i samarbeid med Theater F hologram.