Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Morgendagens teknologi og tradisjonelle medier, begge deler finner man i utstillingsprogrammet til norske institusjoner i sommer, men mest av det siste.
Amelia Beavis-Harrison er en av tre kunstnere valgt ut til et prosjekt i regi av UKS og Munchmuseet, med utgangspunkt i Oslo fengsel.
Fra dadaismens vugge, det velfungerende Sveits, midt i et ellers kriserammet Europa, reflekterer den europeiske biennalen Manifesta 11 over arbeidets fremtid.
Inititativtager til det nyopprettede residency-programmet PRAKSIS, Nicholas Jones, mener kunstnere kan engasjere seg i samfunnet på en måte som skaper endring.
Ane Hjort Guttu er den tredje som trekker seg fra utstillingsprogrammet til Tromsø Kunstforening i kjølvannet av oppsigelsen av Leif Magne Tangen.
Leif Magne Tangen er oppsagt fra sin stilling som intendant ved Tromsø Kunstforening.
I utstillingen Fleshy på Fotogalleriet instrumentaliserer Trollkrem live-eventets aura i merkevarebyggingens tjeneste.
Alexander Rishaug og HC Giljes atmosfæriske konsertinstallasjon på RAM galleri minnet om hvor nødig det soniske objektet lar seg beskrive.
Naiviteten i leirfigurene gjør det lettere å håndtere tunge emner. Det sier kunstneren Nathalie Djurberg og musikeren Hans Berg, som er klare med sin første Oslo-utstilling.
– Det ville vært selvsensur om jeg ikke integrerte det sosiale og politiske i mine arbeider. Det sier den tysk-fødte New York-kunstneren Hans Haacke til Kunstkritikk.
I den retrospektive utstillingen Kompendium på Kunstnernes Hus justerer Lars Laumann samfunnets synlighetsbalanse i randeksistensenes favør.
Vibeke Tandbergs utstilling Infinite Signature på OSL Contemporary bekrefter kunstnerens formidable vilje til å ødelegge seg selv, men vil hun egentlig gi slipp?
Selvet er lite mer enn et klistremerke i Agatha Waras utstilling på Borgenheim Rosenhoff.
Man spidser øre, når værkerne på Collega hvisker om sorg og landflygtighed. Alligevel er budskabet svært at høre.
Käthe Kollwitz på Statens Museum for Kunst er en kniv i hjertet og et opråb om modstand.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.