Eirik Zeiner-Henriksen (f. 1993) er skribent og kunsthistoriker med mastergrad fra Universitetet i Oslo.
Soppsporenes hersker
Formalestetisk determinisme trumfer det relasjonelle potensialet i utstillingen til Johanne Hestvold på Golsa i Oslo.
Formalestetisk determinisme trumfer det relasjonelle potensialet i utstillingen til Johanne Hestvold på Golsa i Oslo.
Jordbær og ullsokker ad infinitum skal lære oss om planetarisk fysikk i Jessica MacMillans utstilling på Galleri BOA i Oslo.
Prosjektet Den latente byen i regi av Bergen senter for elektronisk kunst myser ned i teknologiens fremmedgjørende dyp. Ser vi noe?
En sovjetisk healer fra fortiden dukker opp i Ayatgali Tuleubeks utstilling på UKS for å sette vår egen selvhjelpskultur i historisk relieff.
Ane Mette Hols gjerrige selvkopiering forbereder bildet på en visuell kultur som uavlatelig sliter det fra dets intenderte sammenheng.
Årets avgangsutstilling fra Kunstakademiet i Trondheim setter verden på mute for å ikke overdøve blodets hvisken.
I utstillingen Person of Interest på Podium i Oslo går Sveinn Fannar Jóhannsson veien om klarsynte for å si noe om fotografiets samtidige situasjon.
På Fotogalleriet gyver Maria Pasenau løs på den egne identiteten med dionysisk driv, for å komme selvforakten til livs.
Roxy Farhats verk Säj något snällt FITTA är en smart, rolig och lite skavig reflektion över de motsägelsefulla förväntningar som klistras på konst i offentliga miljöer.
Kulturminister Joy Mogensen vil styrke ledelsen, nedsætte bestyrelser og gøre op med akademiseringen af de kunstneriske uddannelser. I bedste fald er det et opgør med årtiers teknokratisk kontrol.
Kommer Grief and Grievance: Art and Mourning in America att definiera vår tid, likt Documenta 11 en gång gjorde? Rapport från paneldebatt i New York.
Balanseakten i Karin Blomgrens installasjon på Entrée i Bergen er oppløftende på den måten at en simpelthen får lyst til å le.