Eirik Zeiner-Henriksen (f. 1993) er skribent og kunsthistoriker med mastergrad fra Universitetet i Oslo.
Vekstlyset på
Årets utgave av Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling setter dyrking foran konkurranse.
Årets utgave av Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling setter dyrking foran konkurranse.
Med etterfestens traumer i kroppen strener Marthe Ramm Fortun gjennom byen uten hensyn til normer eller egen sikkerhet.
Søssa Jørgensen og Geir Tore Holms relasjonelle kunst utvider stadig den empatiske sirkelen.
Andreas Meinichs fotografier er eksempler på hvordan mobilkameraet reduserer erfaringen til suvenirer.
Menneskets transformasjoner er hva det handler for Anders Holen. Denne gangen kommer formen også innenfra, fra en hjerne i oppløsning.
Verkets appellerende kvalitet er tydeligere enn før i Jan Freuchens klimaengasjerte utstilling på Kristiansand Kunsthall.
Mira Adoumier foreslår trærnes måte å samarbeide på som modell for organisering av menneskelige fellesskap.
Arbeidene til Jone Kvie og Jimmie Durham lar deg lytte inn på det hemmelige sambandet mellom kunstneren og tingenes verden.
På Kunsthall Oslo maner niilas helander frem en utålmodighet med alt som er overlevert.
Den uthalende realismen i Yafei Qis film Hours and Hours på Atelier Nord i Oslo mimer den infantile stillstanden som er resultatet av et liv uten krav.
En ny generasjon kuratorer gir kunsten rollen som psykisk legemiddel i utstillingen Melketenner på Nitja i Lillestrøm.
Her er tre av utstillingene som ga kunsthistoriker og bidragsyter til Kunstkritikk Eirik Zeiner-Henriksen gledelig åndenød i 2021.
Kohtas utställning Social Form handlar om möten mellan människor – men dialogen mellan verken uteblir.
Lige så lidt som at man skal føle sig som et forfrossent vestligt subjekt, skal kunsten fremstå som suverænt mesterværk i Edgar Calels udstilling på Bergen Kunsthall.
Den palestinske kunstneren og filmregissøren Kamal Aljafari besøker Oslo i dag, i forbindelse med åpningen av en retrospektiv utstilling på Kunstnernes Hus.
Peter Wächtler viser lige nu en masse nyt arbejde på Simian, og det ligner at tilfældet har rådet på måder, der gør udstillingen til mere end bare værker.