KNIPSU legges ned

The Wearable Art Show blir aller siste event i KNIPSUs lokaler i Bergen. Etter det går det kunstnerdrevne galleriet over til en nomadisk tilværelse.

One-night eventet The Wearable Art Showblir KNIPSUs siste arrangement i gallerilokalet i Bergen. Bildet: Maarja Nuurk / Project Pony.
One-night-eventet The Wearable Art Show blir KNIPSUs siste utstilling i gallerilokalet i Bergen. Bildet: Maarja Nuurk / Project Pony.

Etter fire år som kunstnerstyrt gallerirom i Bergen, flytter KNIPSU ut og går over til en nomadisk tilværelse. Et one-night-event lørdag denne uken blir den aller siste utstillingen i lokalet i Komediebakken.

KNIPSU, som springer ut av miljøet rundt Flaggfabrikken, etablerte seg raskt etter oppstarten som et av de mest interessante uavhengige visningsstedene i Bergen. Det siste året har de blant annet vist separatutstillinger med Marte Gunnufsen og Ane Lan, samt flere gruppeutstillinger, senest The Pleasure of Negative Emotions, som ble anmeldt her på Kunstkritikk av Rasmus Hungnes.

Hilde Jørgensen og Maya Økland, som har drevet KNIPSU siden stedet åpnet i august 2010, forteller at bakgrunnen for utflyttingen er et ønske om å bruke mindre tid på daglig drift, og heller fokusere på prosjektutvikling.

– Det blir befriende å slippe bekymringene med å måtte sanke inn cash til en altfor dyr husleie. Da vi startet KNIPSU var det med treårig støtte fra Kulturkontakt Nord og en optimisme om å etablere vår egen arbeidsplass som et fristed til å fronte den kunsten vi selv savnet på den lokale scenen.

Økland og Jørgensen har helt fra begynnelsen av også operert med en mobil virksomhet med kunsteventer i utlandet og Norge. Når de nå velger å videreføre den nomadiske modellen, begrunner de det med at det gir dem større frihet og handlekraft.

– KNIPSU satser på en frilanstilværelse der vi både initierer prosjekter selv og går inn i samarbeid med andre aktører. Rent praktisk vil det bety færre, men mer omfattende prosjekter. Det som står på vår agenda i høst er en studietur til Beirut og Istanbul, samt en utstilling i Berlin.

Hvorfor akkurat Beirut, Istanbul og Berlin?

– I Berlin kuraterer vi en utstilling på det kunstnerstyrte galleriet Kreuzberg Pavillon, som del av et utvekslingssamarbeid. Studieturen til Beirut og Istanbul skjer i samarbeid med den bergensbaserte syriske arkitekten Wiam Alaridi. Vi ønsker å initiere dialog og nettverk med vanskeligstilte kolleger, og reiser ned for å foreta atelierbesøk hos syriske kunstnere som lever i eksil. Dette er forarbeidet til en utstilling som vil bli vist her i Norge. Vi er også invitert til å delta i en workshop ved det amerikanske universitetet i Beirut med tittelen Beirut: Bodies in Public, som omhandler performance i det offentlige rom. I Libanon består nå en fjerdedel av befolkningen av flyktninger fra Syria, og dette vil være et særskilt fokuspunkt i vår research.

Tenker dere å slå dere ned i Bergen på nytt igjen senere?

– Det viktigste for oss nå er å ta KNIPSU et steg videre. Vi har sett på en del lokaler, men det er vanskelig å finne noe attraktivt når man har hatt drømmelokalet. Om vi vinner i lotto, definitivt, hvis ikke må vi lete videre til vi finner en billig hybrid mellom atelier, prosjektrom og utstillingsrom. Dette skal fungere som sentral for vår virksomhet internasjonalt og på den bergenske kunstscenen, der vi hører hjemme.

Lørdagens avskjedsutstilling på KNIPSU, The Wearable Art Show, som inngår i samarbeidet med Kreuzberg Pavillon, er en gruppeutstilling litt utenom det vanlige, og kan sies å koble seg på ideen om det nomadiske. Utstillingen er nemlig ikke montert på ordinært vis, men består i følge pressemeldingen av 30 kunstverk som publikum kan flytte på, bære og endog kle seg i.

Installasjonsbilde fra Ane Lans utstilling Birth i KNIPSUs lokaler i Komediebakken. Foto: KNIPSU.
Fra Ane Lans utstilling Birth på KNIPSU tidligere i år. Foto: KNIPSU.

Leserinnlegg