– Det er en nokså vanvittig meny vi har satt sammen, sier Hanne Hammer Stien. Kunsthistorikeren er en av drivkreftene bak prosjektet Mađđi i Tromsø, og til helgen arrangerer de sin andre «kunstklakk», et tverrfaglig kulturarrangement med kunstneriske, litterære, musikalske og kulinariske innslag.
Mađđi er en videreføring av forprosjektet Romsa Dáiddahálla/Romsa kunsthall. Kunstkritikk rapporterte fra Mađđis første Kunstklakk i desember 2021, som var startskuddet for etableringen av en visningsarena for kunst med et arktisk urfolksperspektiv i regionen.
– Det er selvfølgelig utfordrende og det krever masse arbeid, men vi har fått støtte både til et residency-program over to år, og et parallelt program som vi presenterer i klakkformatet vi utviklet da vi utredet hva Mađđi skulle være, sier Hammer Stien.
– Vi er fortsatt den samme arbeidsgruppa som står bak Mađđi. En gjeng kunst- og kulturarbeidere som alle har jobbet med samisk kunst og kultur i en årrekke, og som brenner for utviklingen av kunst- og kulturlivet i Nord-Norge og Sápmi, samtidig som vi er opptatt av å jobbe i krysningen med det internasjonale kunst- og kulturfeltet.
Kunstklakken i 2021 var lagt til Mydland-gården i Tromsø sentrum, fasiliteter som de håpet å kunne etablere seg i permanent. Imidlertid har Mađđi i mellomtiden blitt husløse.
– I forprosjektet jobbet vi med å utrede varig lokalisering, men klarte dessverre ikke å finne et lokale som vi kunne utvikle videre, sier Maria Utsi, som er leder for Mađđis prosjektgruppe.
– Det var en stund snakk om samlokalisering med Samisk hus, som da var under prosjektering, men kommunen ønsket ikke det. For å holde på momentumet bestemte vi oss for å søke midler til programmering uten at vi har et fast tilholdssted.
– Infrastruktur og lokalisering er energikrevende å jobbe med, og vi hadde behov for å gå tilbake til det som er grunnen til at vi driver med dette, nemlig å skape innhold og grunnlag for nye tverrfaglige kunstmøter med internasjonal profil.
Årets Kunstklakk foregår over tre etasjer i et fraflyttet butikklokale. Ved siden av lokale kunstnere som Elina Waage Mikalsen, Marsil Andjelov Al-Mahamid og Aslaug Juliussen, samt bergensbaserte Skade Henriksen, har Mađđi invitert Inuuteq Storch, som for tiden fyller den danske paviljongen i Venezia, og Julie Edel Hardenberg, som viser nye arbeider laget etter et gjesteopphold i regi av Mađđi tidligere i år. I tillegg vises perlearbeider av Taqralik Partridge og et videoarbeid av Lada, Suomenrinne og Jenni Laiti med lyd av Jakop Janssønn.
Av performative innslag i helgens program vil Hammer Stien spesielt trekke frem opplesning av kvenske Alf Martin Jægers Odd Lyng, som kom ut i 1924 og regnes som den første skeive romanen som ble gitt ut i Norge. Opplesningen vil foregå både på kvensk og norsk.
– Vi får også et nyskapende møte mellom poeten Joan Naviyuk Kane og musikeren Sara Merialle Gaup Beaska. De har ikke samarbeidet tidligere, så det gleder vi oss til.
Matkulturarbeider Máret Rávdná Buljo har jobbet med et matprosjekt spesielt for klakken. I tillegg inviterer de til samtaler om blant annet forsoningsprosesser, dekolonialisering av arkiver og bygging av institusjoner, og på søndag arrangeres et duodjiverksted for barn.
Til høsten setter de i gang fire nye gjesteopphold knyttet til en større utstilling i 2025, som vil se sannhets- og forsoningsprosesser i et internasjonalt perspektiv. De holder også på å utvikle to diskursive konsepter som starter opp senere i år. Det ene, Gulahallan, er utviklet i samarbeid med Davvi – Senter for scenekunst og tar for seg samisk kunstkritikk. Det andre, Gáfestállan, er en undersøkelse av premissene for utvikling av det samiske kunstfeltet.
Hammer Stien forteller at Mađđi liker å utfordre formatene.
– TV-kjøkken møter akademisk forelesning er noe av det vi inspireres av. Også kjører vi bare på, og bruker alle våre nettverk så godt vi kan. De som deltar i residency-programmet og klakkene er utrolig sporty. Det er jo litt kamikaze, som en kritiker tidligere har sagt.