Om «Lights On» i Astrup Fearnley-museet, «All Apologies» på UKS, Hans Hamid Rasmussen i Trondheim Kunstmuseum, Anna Sigmond Gudmundsdottir i Galleri 54, Göteborg, Lars Morell på GAD, Torbjørn Skårild og Martin Smidt på Babel, «Vodou» på 0047 og Per Teljer på Galleri Rekord:
Kari J. Brandtzæg om «Lights On» i Astrup Fearnley-museet:
«Endelig! Det er tankevekkende at ingen i kunst-Norge har gjort dette tidligere. Vi må faktisk ti år tilbake i tid og til utstillingen «Fellessentralen» på Kunstnernes Hus for å finne en lignende mønstring med tilsvarende ambisjoner om å fremvise toneangivende norsk samtidskunst.»
Selvbevisst mytologisering, Kari J. Brandtzæg, Billedkunst 1, 2008
Tommy Olsson om «All Apologies» på UKS:
«Så kom det da enda et intervall da jeg i forskjellige sammenhenger – uavhengig av hverandre – så meg nødt til å gjøre rede for hva jeg egentlig mener om kvinnelige kunstnere.»
Mannen er død, Tommy Olsson, Billedkunst 1, 2008
Solveig Lønmo om Hans Hamid Rasmussen i Trondheim Kunstmuseum:
«En utstillingsopplevelse består ikke utelukkende av gode kunstverk, noe man rett som det er ser tydeliggjort. Det er både irriterende og unødvendig når et i utgangspunktet gjennomarbeidet prosjekt ikke får de rammene det fortjener.»
Sterke verk i svake rammer, Solveig Lønmo, Billedkunst 1, 2008
Kjetil Røed om Anna Sigmond Gudmundsdottir i Galleri 54, Göteborg:
«Gudmundsdottir trekker tegningen inn i installasjonsformatet. Streken frigjøres fra arket og trer inn i en tredimensjonal sammenheng.»
Metamorfoser, Kjetil Røed, Billedkunst 1, 2008
André Gali om Lars Morell på GAD:
«GAD er et galleri som i løpet av kort tid har posisjonert seg gjennom å satse på unge kunstnere i etableringsfasen. Lars Morell er blant de yngste kunstnerne som har hatt separatutstilling i Oslo de siste årene. Det gir forventninger til både Lars Morell og GAD når han stiller ut her for andre gang på få år.»
Erased De Niro-poster, André Gali, Billedkunst 1, 2008
Solveig Lønmo om Torbjørn Skårild og Martin Smidt på Babel i Lademoen kunstnerverksteder:
«Lyden akkompagnerer ikke bildet, og bildet er ikke bakgrunn for lyden; øye og øre stimuleres derimot simultant og balansert. Et omsluttende miljø defineres av to visuelle og to auditive kanaler plassert i rommets ytterpunkter. Installasjonen er estetisk forlokkende, og investerer man tilstrekkelig med tid og tanke vil heller ikke dens budskap slippe så lett. Billedkunstner Skårild og komponist Smidt har skapt et nytenkende og aktuelt verk.»
Hørbart lys og synlige rytmer, Solveig Lønmo, Billedkunst 1, 2008
Line Ulekleiv om «Vodou» på 0047:
«På 0047 har kuratorene Lina Selander og Marianne Zamecznik satt sammen «Vodou», en utstilling utelukkende med lydkunst. Stemningsleiet er overveiende dystopisk og spirituelt antydende, og i så måte fremstår utstillingen som svært tidsriktig i sin tematiske orientering. Lyd opptrer i et temmelig bredt spekter, blant annet som dokumentaropptak, sanger og eksperimentelle komposisjoner, formidlet gjennom elleve høretelefoner.»
Mørk lyd, Line Ulekleiv, Billedkunst 1, 2008
Kjetil Røed om er Per Teljer på Galleri Rekord:
«Per Teljers videoarbeider er, i hvertfall tilsynelatende, utelukkende maskuline og voldelige. Det finnes ingen kvinner. De fremstiller korte hendelsesforløp som ender i kaos og desintegrasjon. Skikkelsene som presenteres er enten dypt tragiske eller svært usympatiske. Eller begge deler. Ofte er de også endimensjonale på grensen til det sjablongmessige, noen ganger det parodiske.»
Situasjoner, Kjetil Røed, Billedkunst 1, 2008
Leserinnlegg