Torbjørn Rødland, Ina Blom og kritikerne

Den 14. juli kunne kunsthistoriker, kritiker og kurator Ina Blom i kronikken Dum – dummere – rock ‘n’ roll fortelle Morgenbladets lesere at det står dårlig til med norsk kunstkritikk.

Den 14. juli kunne kunsthistoriker, kritiker og kurator Ina Blom i kronikken Dum – dummere – rock ‘n’ roll fortelle Morgenbladets lesere at det står dårlig til med norsk kunstkritikk.

I sommer viste Torbjørn Rødland utstillingen Uglesommer på Haugar kunstmuseum. I kronikken Dum – dummere – rock ‘n’ roll? i Morgenbladet, 14. juli kritiserer kunsthistoriker og kritiker Ina Blom de mange anmeldelsene av utstillingen. Blom mener norsk kunstkritikk er preget av en naiv, realistisk og moralistisk billedforståelse. I en ledsagende tekst samme dag kommenterer tre av kritikerne som blir nevnt Bloms uttalelser.

Tommy Olsson tar opp tråden en par uker senere, og i Den siste som går slukker etter seg i Morgenbladet, 14. juli forteller han historien om bananens rolle i rockhistorien. I et debattinnlegg av Grethe Melby sist helg oppfordrer hun Ina Blom eller andre som føler seg kallet, til å «trekke frem de gode norske kunstkritikerne av i dag, og fortelle hva som kjennetegner god kunstkritikk. Vet man hva som er dårlig, vet man jo også hva som er godt.»

(Tekstene er lagt ut med tillatelse fra skribentene.)

Comments