Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Lenge leve patafysikken! Kunstkritikks norske redaktør, Stian Gabrielsen, velger tre utstillingsperler fra kunståret 2020.
Både individet og nasjonen kjemper for integriteten i Wendimagegn Beletes utstilling på Landsforeningen Norske Malere.
Who Wants to Live Forever? på Kunsthall Trondheim er et moralstykke som maner til forsoning med livets impermanens.
Kunstviter Hanne Hammer Stien ble valgt til ny styreleder på Stiftelsen Kunstkritikks årsmøte.
Marius Engh graver frem samtidskunstens okkulte aner på Kunstnerforbundet i Oslo.
Deler av det norske kunstlivet reiser seg etter strabasene og møter høsten som om ingenting var skjedd. Men ikke alle er ferdige med rekonvalesensen.
Årets avgangsutstilling fra Kunstakademiet i Oslo svermer ikke for kunstneren som unntaksfigur.
Dag Erik Elgins kopierende maleri nekter å paradere livet som økonomisk ressurs.
Per Gunnar Eeg-Tverbakk fratrer stillingen som kurator for Oslobiennalen.
– Alle bidrar solidarisk for å begrense spredningen av koronaviruset, da må den samme solidaritet vises de som mister inntekten, sier Ruben Steinum, styreleder i Norske billedkunstnere.
Vekk med det gamle, kunne vært mottoet for den norske kunstvåren, hva enten det dreier seg om utskiftningen av bygninger og direktører eller eksperimentering med ny teknologi.
Hva var de mest minneverdige kunsthendelsene i 2019? Kunstkritikks norske redaktør, Stian Gabrielsen, gir sitt bud.
Käthe Kollwitz på Statens Museum for Kunst er en kniv i hjertet og et opråb om modstand.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.
Katalin Ladiks första stora separatutställning i Norden betonar röstens omvälvande kraft.
106 år efter kvinder fik adgang til Folketinget bliver 30 af de mest indflydelsesrige foreviget i Mie Mørkebergs maleri.