Første gnist
OCAs symposium Museums on Fire åpnet for en viktig samtale om urfolkkunst og kunstinstitusjonenes kolonialistiske arv, selv om den kun unntaksvis nådde den temperaturen tittelen lovet.
OCAs symposium Museums on Fire åpnet for en viktig samtale om urfolkkunst og kunstinstitusjonenes kolonialistiske arv, selv om den kun unntaksvis nådde den temperaturen tittelen lovet.
Ingenting unnslipper klisjeene i Ane Hjort Guttus Møbler er ikke bare møbler på Fotogalleriet, der et par har flyttet inn i IKEAs interiørutstillinger.
Mens noen roper om kriseturisme, har Documenta 14 ambisjoner om å lokke frem gigantutstillingens politiske potensial når de inntar offentlige plasser i Aten og Kassel.
Josh Smith fortsetter sin iherdige produksjon av ubehjelpelige malerier i utstillingen på Standard (Oslo), denne gang med døden bokstavelig talt hengende over skuldrene.
Stine Hebert, tidligere rektor for Det Fynske Kunstakademi, er ansatt som dekan på Kunstakademiet i Oslo.
Ragna Bleys Zooid på Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo ikler seg naturvitenskapens begrepsdrakt, men maleriene hennes slekter også på nyreligiøsitetens eteriske fargekart.
Av overlevelsestaktikkene som tilbys den menneskelige «biomassen» i Ignas Krunglevičius’ dystopi Soft Screen Alien, er en sammensmelting med teknologien det beste alternativet.
Anne Hilde Neset er ny direktør på Kunstnernes Hus. Hun ønsker å bryte ned skillelinjene mellom kunstsjangrene.
Det tegner for spekulative samtidsdiagnoser på årets Momentumbiennale, som har «det fremmede» som samlende tema. Tretti kunstnere deltar.
Listen over de 120 kunstnerne som deltar i Veneziabiennalens hovedutstilling Viva Arte Vive er nå offentliggjort.
Nåværende direktør Audun Eckhoff, KODE-direktør Karin Hindsbo og tidligere direktør ved Nordnorsk Kunstmuseum Knut Ljøgodt, er blant søkerne til direktørstillingen på Nasjonalmuseet.
Viser norske kunstnere størst solidaritet ved å tilby asylantene trøstende estetiske, «gode øyeblikk», eller gjennom å ta stilling mot regimet som fengsler dem? Jeg heller mot det siste.
Skirt och vackert när Esse-Li Esselius experimentella polaroidserie från 1970-talet visas för första gången.
Den norske kunstvåren har den fyrrige energien til en sitcom fra 80-tallet.
Hvem er venn og hvem er fiende i Jelsen Lee Innocents utstilling på Nitja?
Nye institutioner, nye navne på gamle institutioner og nye forårsudstillinger på den danske scene.