Bioteknologi og science fiction i Moss

Det tegner for spekulative samtidsdiagnoser på årets Momentumbiennale, som har «det fremmede» som samlende tema. Tretti kunstnere deltar.

Jenna Sutela, Gut-machine Poetry, 2017. Foto: Mikko Gaestel. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.

Kunstnerlisten til den niende Momentumbiennalen er nå klar. Samtidig er biennalens online-plattform lansert på adressen momentum9.no. Utstillingen, som åpner i Moss 17. juni, har fått tittelen Alienation.

Kuratorteamet Ulrika Flink, Ilira Laamanen, Jacob Lillemose, Gunnhild Moe og Jón B. K. Ransu har valgt tretti kunstnere, hvorav omlag halvparten er nordiske.

H.R. Giger wearing a mask, mid-sixties, ukjent fotograf, Gjengitt med tillatelse fra H.R. Giger Museum, Gruyeres.

Etter pressemeldingen å dømme ser det ut til at årets biennale vil følge den forrige Momentumutstillingen Tunnel Vision i å tilby spekulative samtidsdiagnoser.

«Fremmede prosesser og aktører blir en integrert del av våre liv som følge av teknologiske, økologiske og sosiale transformasjoner. Vi møter og har trefninger med det fremmede hver dag. Fremmedgjøring er vår samtids betingelse. Men til tross for mer informasjon og flere kommunikasjonsformer enn noen sinne, er situasjonen utfordrende. M9 tar opp denne forvirringen og leter iherdig etter nye verktøy for å oppnå bedre forståelse av menneskets tilstand, ved krysspollineringer av metoder, kategorier og disipliner», skriver kuratorene.

Med deltakere som sveitsiske H. R. Geiger, mannen bak monsteret fra Alien-filmene, ser det ut til at det blir et tydelig sci fi-preg over utstillingen. Blant de øvrige tretti prosjektene finner man australske Patricia Piccininis monstrøse bioteknologiske skapninger, kanadiske Kapwani Kiwangas afrofuturistiske performancer, islandske Búi Aðalsteinssons insektsbaserte fremtidskjøkken, norske Trollkrems burleske videoperformancer, og new zealandske Public Dreamings terapeutiske «drømmeklinikker».

Wael Shawky, Cabaret Crusades: The Path to Cairo, 2012. HD video, farge, lyd, 58 min. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Sfeir-Semler Gallery Berlin/Hamburg.

De fem kuratorene har samlet prosjektene under de fire kategoriene Kropper, Objekter og teknologier, Økologi, og Strukturer og samfunn.

I tillegg til utstillingene på Momentum Kunsthall, Galleri F15, samt utvalgte steder i Moss by, skal det produseres en podcastserie av danske-amerikanske Third Ear, en grafisk roman av svenske Ylva Westerlund, og en novelle av svenske Johannes Heldén.

Kunstnere:

Patricia Piccinini, Atlas, 2012. Silikon, fiberglass, menneskehår og bilmaling, 84x54x50cm. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.

Abigail deVille (US)
Atelier Cyberspace (DK)
Búi Aðalsteinsson (IS)
Hans Ruedi Giger (CH)
Jenna Sutela (FI)
Johannes Heldén (SE)
John Duncan (US)
Jone Kvie (NO)
Jussi Kivi (FI)
Kapwani Kiwanga (CAN)
Kjersti Vetterstad (NO)
Levi Van Veluw (NL)
Linda Persson (SE)
Mediated Matter (US)
Museum of Nonhumanity (FI)
Olga Bergmann og Anna Hallin (IS)
Patricia Piccinini (AU)
Patrick Jackson (US)
Pina Yolda (TUR)
Public Dreaming (NZ)
Ragnar Þórisson (IS)
Rana Hamadeh (LB)
Rolf Nowotny (DK)
Serina Erfjord (NO)
Sonja Bäumel (AUT)
Stathis Tsemberlidi (GR)
Third Ear (DK/US)
Trollkrem (NO)
Tuomas Kortteinen og Heikki Lotvonen (FI)
Wael Shawky (EG)
Ylva Westerlund (SE)

Pinar Yoldas, Ecosystem of Excess, 2014, installasjonsbilde. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.

Leserinnlegg