Kristian Skylstad er poet og fotograf.
Vindu og speil
– Jeg har famlet meg vekk fra det avklarte og fra ironien, sier Torbjørn Rødland som er aktuell med to store utstillinger i Oslo på nyåret.
– Jeg har famlet meg vekk fra det avklarte og fra ironien, sier Torbjørn Rødland som er aktuell med to store utstillinger i Oslo på nyåret.
– Man forsøker faktisk å si noe man ikke forstår. Man vanskeliggjør noe som tilsynelatende er forstått, sier Victoria Pihl Lind.
– Det å la være å være flink er noe jeg jobber med hele tiden, for jeg var en såkalt flink pike, og vellykkethet har blitt tredd nedover hodet mitt, sier Sofie Berntsen som i morgen åpner en ny utstilling på Museet for samtidskunst.
Chris Marker var totalt uavhengig, ikke uavhengig med forbehold, og han var totalt dedikert, ikke dedikert med en ironisk distanse.
– Selv om fotografi har gått fra boms til embetsmann, er fotografiet fremdeles litt boms, sier Mikkel McAlinden som i dag åpner utstillingen Average Northern Limit på Galleri K.
– Det er mye redsel i vårt yrke. Fordi alle vil være flinke, suksessfulle og få ros. Det er menneskelig, og noe alle trenger, sier Ane Graff.
– Å befinne seg på baksiden av fasaden tiltaler ikke så mange, men det er dét jeg oppsøker, sier Marius Engh som er aktuell med utstillingen Nothing in Return på Standard.
Thomas Hirschhorn is a rebel, an academic, a commercial artist, and an activist. Visiting Oslo last Thursday he talked to Kunstkritikk about everything from his monuments to love.
I rommet mellom estetikken og etikken hviler det et kaos av muligheter og ubegrenset stagnasjon. Fredrik Værslev forsøker å dyrke dette, ved hjelp av moder jord, men selv kommer han aldri til å bli far.
Helhetlig er årets Turner Prize-utstilling på Tate Britain godt kuratert, med store kontraster, men presenterer dessverre ingen egentlig verdig vinner. Den eneste som bryter rammene bryter sine egne. Bokstavelig talt.
Hva slags kunstnere er det dere ønsker dere? De krypende, medgjørlige, flinke, smiskende og pliktoppfyllende kunstnerne? For meg høres det ut som de perfekte slaver!
Bak hinnen av perfeksjon gjemmer det seg en udefinert masse av ubegrunnet skyld.
Det flyter over av loppismateriale og fortvilelse i Kier Cooke Sandviks utstilling på Podium.
Skirt och vackert när Esse-Li Esselius experimentella polaroider från 1970-talet visas för första gången.
Den norske kunstvåren har den fyrrige energien til en sitcom fra 80-tallet.
Hvem er venn og hvem er fiende i Jelsen Lee Innocents utstilling på Nitja?