Alle artikler av Geir Haraldseth

Den nordiske varen

De store kunstmessene er ofte fremmed territorium for nordmenn. Staten er vår mesen, vår samler, vår beskyttende familie, men er det noe vi kan lære av messene?

Hul biennalepolitikk

Jo flere kunstnere, jo bedre biennale. Det var kanskje det kuratorene tenkte på årets Sao Paulo-biennale. Og med politikk som trendy tema. Hva kan vel gå galt?

En gudinne i hånden er bedre enn 113 på museet

Er nasjonalmuseets store satsning på å vise kunst fra samlingen laget av kvinnelige kunstnere et tiltak man skal elske eller hate? Seminaret On Feminisms in the Art World, arrangert av Nasjonalmuseet i forbindelse med de to utstillingene under banneret «Kvinner som beveger kunsten,» åpner opp for diskusjon rundt feminisme og kvinnelige kunstnere, men gjør det utstillingene noe bedre?

Som man roper i underskogen

Hva står egentlig Underskog for, hvem er den skrevet for og hvor i bokhylla passer den inn? To innlegg behandler hver sin kunstart og avslører noen fellesnevnere, men holder det for å si noe nytt om samtiden?

Byutviklingsforvikling

I april presenterte Common Lands tre nye prosjekter i Bjørvika i Oslo. Men er det mulig å kritisere gentrifisering innenfor rammene av et prosjekt som selv har til formål å påvirke byutviklingen?

Hvem vil hva med kunsthallen?

Kunstnernes Hus fyller 80 og valgte i forrige uke å feire jubileet med seminaret Siting the position of the Kunsthalle. Potensialet i kunsthallformatet er åpenbart og et seminar som dette tydeliggjør utfordringene, men diskusjonene etter foredragene vitner om behovet for en debatt som knyttes direkte til lokale behov.

Nylig publisert

Der uglene lyser

Oscar Eriksson Furunes’ utstilling i Trondheim er et betimelig dykk ned i arkivene for å vise nødvendigheten av å for helvete få lov til å være i fred.