I hvilken grad er russisk avantgarde relevant for samtidskunsten?
Dette ble diskutert i helgen, under symposiet Russian Avant-garde Revisited ved Van Abbemuseum i Eindhoven i Nederland.
Oversiktsbilde fra utstillingen Victory over the Sun, Van Abbemuseum |
Direktør Charles Esche hadde invitert Boris Groys, Claire Bishop, Peter Osborne, Katherina Degot, Anton Vidokle (grunnlegger av e-flux), Tania Bruguera og Bik Van der Pol til museet for å reflektere over den tidlige russiske avantgarden og dens relevans for samtidskunsten. Er det slik at vår tids deltagende kunst, installasjoner, sosialt engasjerte prosjekter og andre former for samtidskunst henter ideer fra den russiske avantgarden?
Symposiet ble arrangert i forbindelse med utstillingen Victory over the Sun som vises i museet. Utstillingen henter tittelen fra El Lissitzky og Kasmir Malevich’ arbeider for den futuristiske operaen med samme navn, og som første gang ble vist i St. Petersburg i 1913 – ett år før den russiske revolusjonen.
Symposiet Russian Avant-garde Revisited er en del av det større prosjektet Former West (2008-2013). Prosjektet er initiert av Maria Hlavajova, direktør ved Basis voor actuele kunst (BAK) i Utrecht, og undersøker hvordan Berlin murens fall og slutten på den kalde krigen har påvirket vestlig kultur.
Hvor nyttig er det å trekke ut elementer fra den russiske avantgarden og applisere dem på vår tid? Symposiet blir anmeldt på kunstkritikk senere denne uka.