– Målet er å bryte ned grenser

I dag åpner kulturfestivalen Nuuk Nordisk. Leder Jonas L. Nilsson vil gjøre Grønland til møtested for Norden og Arktis.

Julie Edel Hardenberg, Naammaleqaaq (Enough), 2011.

Den tverrkunstneriske festivalen Nuuk Nordisk går av stabelen fra i dag og frem til mandag i  Grønlands hovedstad Nuuk. Festivalen, som har blitt holdt annethvert år siden 2015, presenterer et bredt utvalg musikk, litteratur, scene- og billedkunst fra de nordiske landene, med særlig fokus på grønlandske utøvere. Festivalleder Jonas L. Nilsson forteller til Kunstkritikk at de nå er klare for fire dager med et bredt program.

– Målet med festivalen er å bryte ned grenser mellom publikum, kunst og kultur. Vi feirer de likhetene vi har, men også forskjellene. I år er temaet «Unity», som skal forstås bredt. Vi ønsker å ha fokus på det å skape ting sammen, og håper at det kommer til uttrykk gjennom temaet.

Nilsson forteller at denne femte utgaven av festivalen skiller seg fra de tidligere, da andre arktiske områder enn de nordiske er representert i større omfang enn før.

– Det er et viktig poeng for oss at Nuuk og Grønland er møtestedet hvor Norden kan møte Arktis og omvendt.

Leder for festivalen Nuuk Nordisk 2023, Jonas L. Nilsson. Foto: Hans Peter Bay.

Plattform for kunnskapsdeling

Festivalens hovedutstilling, som åpnet i går, er en presentasjon av den grønlandske kunstneren Julie Edel Hardenberg på Nuuk Kunstmuseum. Under tittelen Those who can’t be silenced tar utstillingen for seg spørsmål rundt blant annet nordisk historie og tilstedeværelse på Grønland, identitet, språk, kolonialisme og rasisme. Ved siden av denne viser festivalen flere mindre utstillinger, som inkluderer en utendørs presentasjon med medlemmer av det samiske kunstnerkollektivet Daiddadallu.

Dine Arnannguaq Fenger Lynge, daglig leder i Daiddallu, forteller til Kunstkritikk at de i utstillingen DDDDD – Duot Dát DD Dáidda viser seks kunstnere i en ny versjon av en utstilling de tidligere i år viste under Finnmarksløpet. Verkene er plassert på vegger på boligblokker i nærheten av sentrum av Nuuk.

– Vi er veldig glade for at vi får muligheten til å vise samisk kunst på et område der en stor andel av Nuuks befolkning bor. Nuuk Nordisk er og har vært og en viktig plattform for kunnskapsdeling og samhandling for oss som jobber med å utvikle levende nettverk med urfolkskultur og -identitet som grunnlag.

I tillegg til utstillingen programmerer Daiddadallu en samtale i morgen som omhandler urfolkskunst, med kulturaktører fra Sápmi og Grønland.

– Dette er utrolig viktig for vårt utviklingsarbeid da vi får mulighet til å lære og dele kunnskap med urfolkskunstnere og kulturaktører, sier Fenger Lynge.

Venezia-kunstner

Også grønlandske Inuuteq Storch, som nylig ble annonsert som representant for Danmark på neste års Venezia-biennale, deltar på Nuuk Nordisk. Til festivalen skal Storch presentere den nye fotoutstillingen Necromancer. Festivallederen forteller at denne undersøker det spirituelle og ble til i en utforskning av åndemanere.

– En necromancer er en som vekker det døde til live. Utstillingen er inspirert av den postapokalyptiske stemningen etter korona-pandemien – en tid hvor vi ifølge kunstneren fikk mer bruk for kontakten med det åndelige.

Ifølge Nilsson er Storchs perspektiv viktig for festivalen.

– Inuuteqs utstilling stiller spørsmål ved hva det gjør med oss å fordype oss i våre spirituelle forbindelser. Vi er stolte av at Storch også skal representere Danmark i Venezia, og kommer til å heie på ham hele veien fra Nuuk.

Det samiske kunstnerkollektivet Daiddadallu henger opp bilder på vegger i Nuuk sentrum.