I et innlegg i Klassekampen på onsdag gikk kunstkritiker og kunsthistoriker Paul Grøtvedt hardt ut mot tilstandene i dagens kunstfelt. Han mener kunstnerne er i ferd med å miste sin autonomi og forvandles til funksjonærer i et statsbyråkrati.
Paul Grøtvedt beskriver norske kunstneres dilemma slik: Man kan enten la seg profesjonalisere gjennom offisielt anerkjent utdannelse og offentlige støtteordninger på bekostning av kunstens kvalitet, eller man kan insistere på sin instutisjonelle frihet, bevare den kunstneriske friheten, og dermed ende opp som marginaliserte. I et intervju med Klassekampen trekker Grøtvedt fram kunstnerne Matias Faldbakken og Lars Vilks som eksempler på kunstnerisk og politisk impotente kunstnere.
I dagens utgave av Klassekampen kan man lese et intervju med Eivind Slettemeås i Aksjonsgruppa for kunstneres levekår, der han kritiserer Grøtvedt for manglende oversikt over hvordan kunstnernes praksis foregår i dag. Slettemeås mener Grøtvedt står for et avleggs syn på autonomi og mener at dagens kunstnere er langt mer bevisst på problemstillingene rundt autonomi enn hva Grøtvedt tror.
Intervju med Paul Grøtvedt:
Impotent kunst, Klassekampen, 12.07,07
Intervju med Eivind Slettemeås:
Avleggs syn på autonomi, Klassekampen, 13.07.07
Grøtvedts opprinnelige innlegg er dessverre ikke tilgjengelig på nett.
i beste fall pyntmakere
:ø)
dekorerende konformister, designere, håndtverkere versus fri kunst
godt sagt
mø mø mø
Jaaaa!!!!! La oss få tilbake den skikkelig sultne, fullstendig uavhengige kunstneren. Det blir det SKIKKELIG kunst av. Sånn som betyr noe, ikke sånn som oss blekfete funksjonærer som slikker oss fete og late av kulturrådets fettgryte.