Anmeldelser av Caroline Broadhead på Galleri Soft, «Generator» i Trondheim, Jan Freuchen på Galleri Erik Steen, Tempo Skien og Ed og Andy Moses på Galleri s.e
Torill Østby Haaland om Caroline Broadhead på Galleri Soft:
«Det er en viss type gardin man gjerne ser i leiligheter som ser ut til å ha vært bebodd av det samme mennesket i utallige år. En type blondegardin som man kanskje ser hengende i det nederste vinduet i en bygård man rusler forbi.»
Fragmenter av glass og speil
Janicke Iversen om «Generator» i Trondheim:
«Til sammen ni kunstinngrep i Trondheim sentrum har i sommer dannet utgangspunkt for prosjektet «Generator». Med bidrag fra tre utenlandske og seks norske kunstnere er alternative strategier for kunst i det offentlige rom undersøkt. Tanken synes god, men i praksis er «Generator» en nærmest usynlig intervensjon i Trondheim by – noe som nettopp understreker utfordringene den relasjonelle kunsten står overfor.»
Usynlig kunst i Trondheim by
Tommy Olsson om Jan Freuchen på Galleri Erik Steen:
«Hva skal du si når noe på den ene siden er helt fint, men du hadde egentlig forventet noe ganske annet, og du instinktivt vet at et eller annet sted ligger det et potensial til noe langt mer overbevisende?»
Makulasjonens muligheter
Line Ruud Ørslien om Tempo Skien:
«Med opprettelsen av nye atelierer på Klosterøya og utdelingen av et årlig kunstnerstipend ønsker Skien å framstå som kunstnerby. Skulpturutstillingen “Tempo Skien” viderefører trenden.»
Refleksjoner i byrommet
Tommy Olsson om Ed og Andy Moses på Galleri s.e:
«For å feire sine nye lokaler, som er fine, men langt mer utilgjengelige i kartets margin enn de forrige, innleder Galleri s.e. i Bergen denne perioden med en far og sønn-utstilling.»
Innen familien
(I tillegg består papirutgaven av bladet anmeldelser av Ane Hjort Guttus «Nye arbeider» på UKS, «From 60 to 7. The Politics of the ”private”» på Henie Onstad kunstsenter og Josefine Lyches «Cosmic dropout» på 0047.)
Les også Øystein Hauges anmeldelse av Ed og Andy Moses på Galleri s.e:
«To strategier, ett resultat: Maleriet lever, også i den kommersielle messehallens tidsalder, nå bortenfor aller forpliktelser om ”sannhet” og autentisitet. Det er fortsatt en kunst å male godt, men hvor ble det av malerkunsten? Dream on!»
Maleri som en kunst, Øystein Hauge, Bergens Tidende