Anmeldelser i Billedkunst 3/09

– om Esko Männikkö, «Gierdu – bevegelser i samisk kunstverden», «Sideshow Ten-in-One», «Soft Manipulation; Who is afraid of the new now?», Annika Simonsson, Yngvild Rolland, Cathrine Dahl og Ørjan Aas.

– om Esko Männikkö, «Gierdu – bevegelser i samisk kunstverden», «Sideshow Ten-in-One», «Soft Manipulation; Who is afraid of the new now?», Annika Simonsson, Yngvild Rolland, Cathrine Dahl og Ørjan Aas.

Raymond Alv K. Egge om Esko Männikkö på Bomuldsfabriken:
«Männikkös utstilling «Coctails 1990 – 2007» på Bomuldsfabriken viser både en god fotograf og en velkomponert utstilling. Den er produsert av Millesgården i Stockholm og er på vei rundt i Europa.»
En dødelig god fotograf, Raymond Alv K. Egge, 05.05.2009

Hanne Hammer Stien om «Gierdu – bevegelser i samisk kunstverden» på Varanger Samisk Museum:
««Gierdu – bevegelser i samisk kunstverden» er en ordentlig utstilling. Den er så skikkelig at jeg savner det usikkelige og uventede. Den fyldige og viktige katalogen yter motstand til prosjektet, og viser at begrepet samisk kunst både holder fast kunsten og setter den fri. Jeg spør meg selv om det tilbakevendende fokuset på bevegelse er en del av et rettferdiggjøringsregime som vi bør gjøre oss ferdige med for å la kunsten selv komme til syne?»
Farlig bevegelse?, Hanne Hammer Stien, 05.05.2009

Synnøve Vik om «Sideshow Ten-in-One» på Galleri Gathe:
««Sideshow Ten-in-One» er en ansamling helt streit samtidskunst laget av unge kunstnere med frie tøyler, passende plassert midt i tidsånden. Det gjør den verdt å se.»
Salon des refusés anno 2009, Synnøve Vik, 05.05.2009

Tommy Olsson om «Soft Manipulation; Who is afraid of the new now?» på Galleri 3,14:
«Det blir av og til avkrevd kunstnere at de skal være engasjerte i politiske spørsmål, men det er ikke bestandig like populært med artistisk intervensjon i det offentlige rom.»
Who’s watching the Watchmen?, Tommy Olsson, 05.05.2009

Torill Østby Haaland om Annika Simonsson på Kunstverket:
«Annika Simonsson tar i bruk hele rommet med maleriene sine. Hun bruker veggene bak lerretet, så vel som det tredimensjonale rommet foran. På denne måten trer maleriene ut av sine egne rammer.»
Maleriet på nye eventyr, Torill Østby Haaland, 05.05.2009

Kjetil Røed om Yngvild Rolland på Galleri Maria Veie:
«Diskret og fragmentarisk kunst som oppfordrer til å oppsøke kildene.»
Diskrete paradokser, Kjetil Røed, 05.05.2009

Sissel Bergh om Cathrine Dahl og Ørjan Aas på Trøndelag Senter for Samtidskunst:
««To hender klapper og det skapes en lyd, hvordan lyder enhåndsklapping?» (kôan antatt å stamme fra Haikuin Ekaku)»
Inntrede i losjen av Mordersneglens Orden, Sissel Bergh, 05.05.2009

Leserinnlegg