Susan Falkenås er kunsthistoriker og skribent, basert i Oslo.
Menneske og maskin
Mårten Langes fotografier på Melk i Oslo representerer en formal dystopi der mennesker, skjermer, betong, glass og stål inngår i et fremmedgjort skjebnefellesskap.
Mårten Langes fotografier på Melk i Oslo representerer en formal dystopi der mennesker, skjermer, betong, glass og stål inngår i et fremmedgjort skjebnefellesskap.
Da Katya García-Antón lanserte OCAs fokus på samisk kunst, avviste mange satsningen som «eksotisk». I dag får hun bred støtte og holder innledningsforedraget på Norsk kulturråds årskonferanse.
Thomas Hirschhorns digitale kollasjer på Fotogalleriet i Oslo skjuler det de viser.
Alle som er interessert i norsk fotohistorie bør få med seg utstillingen The Young Lions på Preus museum. I tillegg bidrar ni unge kunstnere med nytt og friskt materiale.
Med fotoutstillingen Snap spør Museet for samtidskunst blant annet etter fotografiets sannhet. Det kjennes som en i overkant utdatert problemstilling.
Fotogalleriet feirer 40 år med en bok og en utstilling som utforsker mulighetene for kommunikasjon på tvers av tid, rom og eksistensform.
Är monumentet på väg att ersättas av verk som sätter individens positiva upplevelse i centrum? Nytt minnesmärke över terrordåd i Stockholm hyllar kärleken.
Uavhengig av forbindelsene til samtiden er det Hannah Ryggen som er det beste i Hannah Ryggen-triennalen.
Gyldenpris Kunsthall i Bergen skylder fortsatt produksjonsstøtte til tre av kunstnerne de stilte ut i 2024.
Med aviser, balloner og undskyldninger på stribe inviterer Banu Cennetoğlu til samtale om menneskerettigheder. Man skal være vågen for at få dybden med.