Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
Marerittet tar nye former i Vanessa Bairds I’ve got ants in my pants – en slapstick-utstilling om bildets egenmektige liv.
Per Inge Bjørlos selvportretter er ikke selvportretter, men en måte å skjøte tarmen til kunstens kommersielle kretsløp.
– Å være litt trøtt gjør det lettere å sanse omgivelsene, sier Apichaya Wanthiang. Utstillingen hennes på Unge Kunstneres Samfund er åpen kun på kvelden.
Jumana Manna har en journalists teft for effekten av det intime. Svetten pipler fra skulpturene og filmene hennes på Henie Onstad Kunstsenter.
Videobildet er en rastløs skapning som gnir seg smittende mot deg i Silje Linge Haalands utstilling på Kunstnerforbundet i Oslo.
Språket er støvsugd for både mening og vokaler i Hanne Lippards utstilling på Kunsthall Stavanger. Hvem eier denne stemmen?
Museumsformatet kler det ekspansive i kunsten til Fredrik Værslev, som stadig saumfarer omgivelsene etter nye flater maleriet kan etterligne.
I forsøket på å finne nye oppgaver for maleriet bytter Urd J. Pedersen og Audar Kantun ut 00-tallets sluttspill-fakter med positive følelser og sosial satire.
Teju Coles forestilling Black Paper er blitt tolket som et uttrykk for svart identitet i Trumps USA. Men den er i like stor grad en bevegelse bort fra det politiske.
Filosofen Ludwig Wittgenstein har nok aldri blitt like grundig melket for lols som han ble på bussturen som innledet siste fase i prosjektet Wittgenstein on Vacation.
Ola Rindals fotografier fra Paris er på sitt beste når de innbyr til refleksjon over hvordan vår mediebruk gjør oss til terrorens medvirkende.
De kliniske rammene med kostymer i utstillingen Translations på QB Gallery i Oslo forsterker den følelsen av kunstig liv som alltid har preget Anja Carrs performancer.
Käthe Kollwitz på Statens Museum for Kunst er en kniv i hjertet og et opråb om modstand.
Krigen er kunstnerens muse i Vanessa Bairds retrospektiv på Munchmuseet i Oslo.
Katalin Ladiks första stora separatutställning i Norden betonar röstens omvälvande kraft.
106 år efter kvinder fik adgang til Folketinget bliver 30 af de mest indflydelsesrige foreviget i Mie Mørkebergs maleri.