Stian Gabrielsen er norsk redaktør for Kunstkritikk. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han også er bosatt.
Stian Gabrielsen is Kunstkritikk’s Norwegian editor. He was educated at the Art Academy in Oslo, where he also lives.
I morgen lanserer den forhenværende OCA-direktøren Katya García-Antón sitt nye program for Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø. Målet er å styrke forståelsen av museets samfunnsansvar.
Miriam Hansens atmosfæriske utstilling på Kunstnerforbundet strekker ut sine usynlige hender og masserer selvbildet vårt på de rette stedene.
Kvae & Bark serverer gastronomisk håndverk på høyt nivå, men med en streng bismak av kommende kriser.
– Sinnssvakt at en offentlig norsk kunstinstitusjon avlyser en utstilling uten grunn, mener Bjarne Melgaard.
Ane Hjort Guttus første spillefilm stiller spørsmål ved en produksjonskultur som tar mer hensyn til medias forbrukere enn de som lager bildene.
Brukerideologiens besettelse med distribusjon og relevans gjør at kunstkritikken mister fotfestet. Det er et problem for kunsten også.
På Borgenheim Rosenhoff er Bjarne Melgaard mer gjerrig på seg selv enn han pleier, men også mer sentimental.
Den norske kunsthøsten kommer med en løfterik duft av olje på lerret, eldre kunstnere, plantebasert cuisine – og søppel.
Momentumbiennalen er så forelsket i sin egen prosess at det er til å rødme av.
Regjeringen trekker forslaget om å avvikle kritikerstipendene, som de kom med i Kunstnermeldingen forrige uke.
Niels Nielsen var alene om å fullføre masterstudiet ved Kunstakademiet i Tromsø i år.
Ole Jørgen Ness setter fingeren på vår tids livreddhet for bortkastede penger.
Notater fra en kunstkritikers forsøk på å erstatte seg selv med ChatGPT.
Fremtiden ser veldig annerledes ut enn åpningsutstillingen til det nye museet PoMo i Trondheim.
Allt du behöver för att drömma när Valeria Montti Colque återskapar Chilenska Paviljongen i Stockholm.
Samuel Brzeski puster liv i den postsubkulturelle melankoli på Kunsthall 3,14 i Bergen.