– Det er nå vi forandrer verden
På tross av risikoen for maktmisbruk kan kunstfeltet representere en progressiv kraft. Det mente panelet som diskuterte #metoo i kunstfeltet på Mellomstasjonen i Oslo 22. mars.
På tross av risikoen for maktmisbruk kan kunstfeltet representere en progressiv kraft. Det mente panelet som diskuterte #metoo i kunstfeltet på Mellomstasjonen i Oslo 22. mars.
I utstillingen Det felles eide tas den offentlige kunsten ut av sin sosiale kontekst, og presenteres i stedet som noe opphøyet vi alle skal respektere og verdsette.
De siste årene er fotofeltet blitt mer komplekst og interessant, men ofte vinner teknikken over politikken. Kunstkritikk har sett på åtte fotoutstillinger som vises i Oslo i mars.
I Eirik Senjes to utstillinger på Kunstnerforbundet og Galleri K i Oslo er inderligheten klasket inn i grove lag med gips, leire og ironi.
– Vi kjenner fotografiet dårligere enn vi tror, sier Henie Onstad Kunstsenters nye fotokurator Susanne Østby Sæther.
Dag Alvengs kunstnerskap er en modell for en yngre generasjon fotografer som ikke lenger ser valget mellom streit og konseptuelt fotografi som relevant.
Med Troløse bilder forsøker Nasjonalmuseet seg på en samtidsdiagnose, men forviller seg i stedet inn i kunsthistorien.
Trine Skei Grandes første uker som kulturminister gir håp om at vi skal få både kulturen og politikken tilbake i kulturpolitikken.
Andrea Bakketun og Christian Tony Norum lever livet i kunsten. I duoutstillingen på Oslo Kunstforening tøyer de kunstidentiteten for å se hva den kan romme.
I Norge og Sverige øker den offentlige støtten til kunst i budsjettene for 2018. I Danmark fortsetter nedskjæringene.
Reindriftsutøveren Jovsset Ánte Sara tapte mot den norske staten i Høyesterett. – Vi kjemper videre, sier kunstneren Máret Ánne Sara.
Står kulturlivet ved en korsvei? Kunstkritikk har gjennomgått partiprogrammene for å finne ut av hva slags kulturpolitikk vi kan vente oss de neste fire årene.
Regeringens plan att förvandla Moderna Museet till en myndighetskoloss är ogenomtänkt och vårdslös.
En kaffekopp møter høyteknologiske missiler på et messebord i Nikita Teryoshins utstilling på Fotografihuset.
Thora Dolven Balke og Lila de Magalhães skaper en helhet som skjærer i øynene på Entrée i Bergen.
Det private er poetisk i Lene Adler Petersens tidsløse fotografier af samhørighed og fremmedgørelse.