Alle artikler av Erlend Hammer

En hipsters død

Først må du gjennom et hav av hipstere. Så må du ned på knærne. Så må du krabbe gjennom en lav, smal korridor, røft 7070 cm. Så er du der. I et rom sammen med andre som nettopp har krabbet gjennom den samme korridoren, for å møtes her inne i halvmørket.

Kunst uten prislapp = attføring.

Det franske aristokratiet på 1700-tallet vasket seg aldri, de bare sprayet seg med mer parfyme for å dekke over lukten. Den amerikanske legemiddelindustrien er i dag dominerende i de fleste spørsmål som omhandler psykisk helse. Kunstfeltet er besatt av selvorganisering.

2007 (What the fuck is going on?)

Årets Lyon-biennale fokuserer i likhet med Documenta på historieskrivning. Men der kuratorene i Kassel har klart å dytte i gang en debatt omkring formidling av kunst og kunsthistorie, så framstår ikke Lyon-biennalen som noe særlig mer enn et vellykket stykke håndverk.

Fortidsdrømmer

Høvikodden relanserer seg selv som avantgardens arena, med et liveprogram som peker tilbake til glansdagene. Men er det egentlig mulig å gjenskape fortidens storhet? Kunstkritikks nye radarpar loves en tettpakket drømmedag og rapporter villig tilbake: tidsmaskinen virker ikke.

Kunsten og det private rom

Det «overopphetede» markedet er på alles lepper. Antallet kunstmesser øker raskere enn antallet biennaler, kuratorer blir gallerister og kritikere blir kuratorer for senere å kunne bli gallerister. Terence Koh kjøper 20 000 dollars minkhettegensere på Prada. Follow the money.

Hvis velferd er viktigst

Kunsthøyskolene og psykologistudiet uteksaminerer omtrent like mange kandidater hvert år. Men mens de nyutdannede psykologene går til en fast jobb og vil nyte en privilegert posisjon som en av premissleverandørene i den offentlige samtalen, er situasjonen en helt annen for kunstnerne. Utdannes det for mange kunstnere? Eller er kunstnerne for dårlige til å skape interesse for sin virksomhet?

Nylig publisert

Der uglene lyser

Oscar Eriksson Furunes’ utstilling i Trondheim er et betimelig dykk ned i arkivene for å vise nødvendigheten av å for helvete få lov til å være i fred.