Alle artikler av Erlend Hammer

Kongen av Danmark

Fra sin posisjon som direktør for ARoS Aarhus Kunstmuseum løper Erlend Høyersten politisk ærend for en norsk regjering som er dypt fiendtlig overfor velferdsstaten.

Bilder som puster

Maleriene i Mads Andreas Andreassens utstilling Mouse and Pyramid (the convergence of light and space) på LNM går selvsikkert i dialog med mediets historie og grunnspørsmål.

Hinsides godt og ondt

I Damien Hirsts utstilling på Astrup Fearnley Museet finnes både den mest ikoniske nihilisme og mer subtile betraktninger rundt tilværelsen. Overraskelsen er hvor gode arbeidene er.

Den abstraherte kroppen

I Sandra Vaka Olsens utstilling ved Rogaland Kunstsenter kombineres konseptuelt stringent fotografi med en fragmentert kroppslighet. Resultatet er et dypdykk i forgjengelighet.

Den siste heroiker

Olav Christopher Jenssens utsmykning Slik livet er på Edvard Munch videregående skole i Oslo utgjør en konsentrert manifestasjon av kunstnerens estetiske og filosofiske prosjekt.

Ung i Bergen

Årets juniutstilling på Kunstnerforbundet gir en oppløftende følelse av at kuratorer og kunstnere alle kjenner hverandre godt og nær sagt lever sammen.

Nylig publisert

Der uglene lyser

Oscar Eriksson Furunes’ utstilling i Trondheim er et betimelig dykk ned i arkivene for å vise nødvendigheten av å for helvete få lov til å være i fred.