Kontinuitet for Kunsthall Trondheim

I kamp med 11 eksterne søkere fikk Helena Holmberg beholde jobben som leder for Kunsthall Trondheim.

Lina Selander, stillbilde fra Model of Continuation, 2013, vist på Kunsthall Trondheim våren 2014.
Lina Selander, stillbilde fra Model of Continuation, 2013, vist på Kunsthall Trondheim våren 2014.

Det lokale nettidsskriftet ArtScene Trondheim melder at Helena Holmberg er ansatt som direktør for Kunsthall Trondheim. Holmberg, som blant annet har bakgrunn som kurator ved Index i Stockholm og som leder for Xposeptember biennale for fotobasert kunst, har vært prosjektleder for Kunsthall Trondheim siden våren 2013. Det var tolv søkere til stillingen, og Holmberg sier til AST at hun er glad for at valget av henne falt etter en lang og grundig ansettelsesprosess. Som direktør i fast stilling får hun nå anledning til å videreføre arbeidet med å forme den nyetablerte kunsthallen, som fortsatt holder til i midlertidige lokaler, men som etter planen skal ha åpningsutstilling i nyoppussede, permanente lokaler i byens gamle brannstasjon i oktober 2016.

I første omgang kommer Holmberg til å være engasjert i gjennomføringen av høstens utstillingsprogram, blant annet kunsthallens første vandreutstilling, et prosjekt med Venezia-aktuelle Lina Selander som skal til Montreal, og et samarbeid med prosjektet The School of Kyiv, relatert til situasjonen i Ukraina. Blant de utstillende kunstnerne er Maya Deren, Meriç Algün Ringborg, Marianne Heske og Karianne Stensland.

Helena Holmberg. Foto: Markus Lantto.
Helena Holmberg. Foto: Markus Lantto.

Men hun varsler en pause i utstillingsprogrammet våren 2016, på grunn av nødvendig administrativt arbeid og planlegging i forkant av nyåpningen.

– Det tar tid å bygge virksomheten og det neste året blir nok veldig intensivt. Jeg sier ikke med det at alt vil være på plass under åpningen, for det er i grunnen etter åpningen det viktigste skjer. Det er da vi har en kunsthall som holder åpent. Da spiller publikum også en viktig og forhåpentligvis aktiv rolle for å få dette til å bli et levende sted, sier Holmberg til ArtScene Trondheim.

Leserinnlegg