Giant Bowl On Monuments Day

Kvelden da kunsten, kunstnerne og kunstpublikummet inntok Bislett Stadion.

Det måtte altså en kunstutstilling til for å få meg til å ta turen til Bislett Stadion. Blant de besøkende på Giant Bowl On Monuments Day lørdag 15. mai var jeg åpenbart ikke alene om å tråkke på det behagelige, støtdempende underlaget på den store sportsarenaen for første gang. Ettersom de tolv oppblåsbare skulpturene ikke var fullt så utrolig gigantiske som plakaten til arrangementet kunne gi inntrykk av, var det særlig valget av sted som gjorde Giant Bowl, kuratert av Anna Daniell og Sverre Strandberg, til en kunstopplevelse utenom det vanlige. Kunsten, kunstnerne og kunstpublikummet våget seg utenfor de vante rommene og inntok – for en kveld – en av sportens høyborger.

For folk som tidligere har opplevd sportsarrangementer på Bislett Stadion må det også ha vært en litt annerledes opplevelse. Ingen trengsel, til tross for at det i kunstmålestokk var godt oppmøte, og publikum gikk og sto på løpebanen fremfor å sitte på tribunen. Kristian Øverland Dahls skulptur Spectator var temmelig alene om å holde seg på ordinær tilskuerplass. Fra høyttalerne strømmet klassisk musikk og ga en nærmest sakral stemning, riktignok kontrastert av Nordstrand Janitsjars noe mer brutale fremføringer av Jan Erik Mikalsens komposisjon Monument (Hymn to Giant Bowl). De seks «pokalene» på det abstraherte pokalbordet var ikke til utdeling, bare på utstilling, og i motsatt ende av stadion drev Kristoffer Archetti Stølen med 3d-filming av utstillingen, mens en hund voktet kulestøtbanen, utstyrt med badeball, parasoll, en bit av en trestamme, kjøttbein og drikkeskål, i verket Untitled av Kristoffer Busch.

Vi bringer her noen bilder fra evenementet.

Oversiktsbilde fra Giant Bowl On Monuments Day. Helmut Smits, Fat M, Jamila Drott, Vir Heroicus Sublimis (Man, Heroic and Sublime), Samuli Blatter, Papaver og Jan Freuchen, Olympia. Foto: Mariann Enge

Oversiktsbilde, Giant Bowl On Monuments Day. Foran: Per-Oskar Leu, Der Neue Mensch (After Otto Freundlich) og Jorunn Hancke Øgstad, What’s missing. Foto: Mariann Enge

Steinar Haga Kristensen, Oslo Monument of Peace, 2010. Foto: Mariann Enge

Rachel de Joode, A Peanut, Half A Horse, A Chicken Foot, A Burning Sigarette And A Black Hole. Foto: Mariann Enge

Roger Eugen Poliakov Egseth, Brat (Salve LVCRVM). Foto: Mariann Enge

Anders Smebye, Not Drunken. Foto: Mariann Enge

Heimo Zobernig, Untitled. Foto: Giant Bowl

Haris Epaminonda, Still Life (Table With Two Spheres). Foto: Mariann Enge

Abstrahert pokalbord. Kaja Leijon, Nothing Succeeds Like the Appearance of Success. Foto: Mariann Enge

Abstrahert pokalbord. Marianne Hurum, Untitled. Foto: Mariann Enge

Abstrahert pokalbord. Josefine Lyche, Grand Dark Feeling of Emptiness. Foto: Mariann Enge

Abstrahert pokalbord. Arne Vinnem, Triumph of Vanity. Foto: Mariann Enge

Abstrahert pokalbord. Børre Sæthre, Untitled (Hot Monkey). Foto: Mariann Enge

Abstrahert pokalbord. Tori Wrånes, Lambada. Foto: Mariann Enge

Kristoffer Busch, Untitled. Foto: Mariann Enge

Kristian Øverland Dahl, Spectator, 2010. Foto: Mariann Enge

Kristoffer Archetti Stølen, Stereoscopic 3D Film Making. Foto: Mariann Enge

Kunstpublikum på løpebanen. Foto: Giant Bowl

 

Oversiktsbilde, Bislett Stadion. Foto: Giant Bowl

Leserinnlegg