Duell i patos

– Vi gikk for max patos, forteller kurator Mercedes Mühleisen om orgel- og maleriutstillingen Das Komabrutale Duell som åpnet på visningstedet Tidens Krav i helgen.

Das Komabrutale Duell. Foto: Benedikte Rønsen.

Vi ønsket å kuratere en maleriutstilling ut ifra hvorvidt kunstnerne kunne eller ville spille på orgelet vårt, forteller Mercedes Mühleisen som sammen med Anders Holen, Linda Lerseth og Øyvind Aspen har kuratert utstillingen Das Komabrutale Duell på Tidens Krav. – Vi gikk for max patos, derav maleri, orgel, duell, sier Muhleisen.

Maleriene og orgelmusikken har fått hvert sitt rom i utstillingen. I det ene rommet hang maleriene montert som en klassisk salongutstilling mens rommet ved siden var utstyrt med et elektrisk orgel. Mühleisen forklarte hvordan rommene var installert for at både kunstnerne og mediene skulle konkurrere: – Det hele har endt opp i en slags duell mellom maleri og orgel, maleriene imellom og de som spiller orgel, mot hverandre.

Bland deltakerne var Kristian Øverland Dahl som var usikker på hva som vant for hans del, maleri eller musikken:

– Det er vanskelig å si. Jeg tror på musikkens kraft, men som med maleri sier de ingenting på hver sin måte.

Orgelfremføringene var for de heldige få som fikk plass i Tidens Kravs lokaler under åpningen, mens maleriutstillingen står til 25. september.

[FEATUREDVIDEO]