Etter 123 dager med krig er over 100.000 mennesker drept, savnet og såret på Gazastripen, i Israel og på den okkuperte Vestbredden. FN anslår i en ny rapport at mengden ruiner i Gaza vil overstige åtte millioner tonn og vil ta minst tre år å fjerne.
– Jeg har levd gjennom mange kriger i Gaza, men dette er første gangen at absolutt alt er under angrep – infrastruktur, mennesker, kulturliv, kulturarv og kunst, sier billedkunstner og fotograf Shareef Sarhan til Kunstkritikk.
Sarhan er medgrunnlegger av Shababeek for Contemporary Art, et kunstnerkollektiv og samtidskunstsenter i Gaza. Torsdag 8. februar kommer han til Oslo for å holde en kunstnerpresentasjon på Fotogalleriet, satt i kontekst av Ayman Alazraqs utstilling The Lost Tapes of A Peoples’ Tribunal, 1982.
I tillegg til å presentere sitt eget kunstnerskap, vil han fokusere på vilkår for kunstnerisk produksjon og kulturell gjenoppbygging i Gaza.
– Først vil jeg snakke om forbindelser mellom kunsten min og byen min. Jeg vil også si litt om historikken til og utviklingen av Shababeek, og tenke på muligheter for fremtiden. Hvordan kan vi skape et nytt sted for kunst, og støtte opp om et nytt kulturliv i Gaza?
Shababeek ble stiftet i 2009, etter et år med konflikt mellom Hamas og Israel Defense Forces (IDF). Over tid har det utviklet seg til å bli en møteplass og et sted for kunstnerisk utvikling med utstillinger, workshops, residency og kunstnerstipender.
– I 2009 var en stor del av samfunnet ikke-fungerende, inkludert kulturforvaltningen. Vi ville skape et sted spesielt for å støtte visuelle kunstnere. Vi begynte i det små, så har det vokst seg til.
Bygningen som huset kunstsenteret er nå blant over 200 steder for kunst og kultur som er ødelagt av israelske luftangrep. Sarhan beskriver situasjonen i Gaza som katastrofal. Han understreker at det har vært store utfordringer for kunstfeltet også i tiden før 7. oktober, grunnet manglende kunstnerisk infrastruktur. Det fantes kun to gallerier, Shababeek og Eltiqa Gallery.
– En stor del av vårt arbeid har vært formidling, og vi har jobbet med å bygge opp et publikum for kunst de siste ti årene. Jeg vil si at vi har to ulike målgrupper. Vi arbeider med et lokalt publikum gjennom samfunnsrettede aktiviteter der vi diskuterer humanitære spørsmål og jobber med å skape en atmosfære. Så har vi det internasjonale og arabiske publikummet, som vi er koblet på via internett.
Dersom en kunstner i Gaza blir invitert til å stille ut et annet sted, er det ikke sikkert at det lar seg gjøre. Sarhan sier at tillatelser må søkes fra israelske myndigheter, både for arbeider og kunstneren. Ofte innvilges ikke visum i tide til å rekke utstillingsåpningen, andre ganger får arbeidene slippe ut av Gaza, men ikke kunstneren.
– Gaza har vært under beleiring siden 2006, og siden da har det vært vanskelig for både kunstverk og kunstnere å komme seg ut av Gaza. Det er en hel generasjon med kunstnere som har vokst frem i isolasjon fra omverdenen. Det er vårt oppdrag i Shababeek å lære kunstnere hva som beveger seg i det globale kunstfeltet, fra materialer og teknikker til konsepter.
På spørsmål om hvordan han tror fremtiden ser ut for Gazas kunstliv, sier Sarhan at det er vanskelig å forestille seg.
– Hvis krigen tar slutt i dag og alle får komme tilbake, er det fortsatt ingen infrastruktur, ingen hjem, ikke noe vann, ingen strøm. Kunst og kultur vil ikke være en prioritet. Likevel er kunstnere så viktige for ethvert samfunn, og det samme gjelder palestinske kunstnere. De jobber med å arkivere fortid, nåtid og fremtid. Kunst hjelper oss å utvikle oss, den hjelper oss å snakke, se, tenke. Jeg tror det er veldig viktig å støtte dette.
Sarhan oppholder seg for tiden Paris. Han får hjelp til å finansiere et atelier der ut februar gjennom Dar Al-Kalima-universitetet i Betlehem og Qattan Foundation, en ideell organisasjon med base i Ramallah på Vestbredden. Han har siden mars i fjor også oppholdt seg i Tyrkia og Spania, og håper nå å etablere et samarbeidsprosjekt mellom Shababeek og oslobaserte kunstnere og kunstinstitusjoner.
Det pågående samarbeidet mellom Shababeek og Fotogalleriet startet i 2021 med utstillingen Artists for Gaza. Sarhans besøk i Oslo er en del av dette samarbeidet, i tillegg til kunstsalg for kunstnere fra Gaza. Overskuddet går til Shababeek og kunstnerne.