Alle artikler av Tommy Olsson

Kuratering som risikosport

Så er det noen som stjeler showet og lar en stå der med spørsmålene ubesvarte, men sånn passe maltrakterte. Ja, til og med noen flere spørsmål enn hva man startet med – og jeg hadde tross alt en god del problemstillinger surrende i bakhodet allerede. Trengte jeg egentlig flere? Selvfølgelig gjorde jeg det. Og det gjør dere og. Silberkuppe – et uavhengig bittelite visningssted i Berlin med en kuratorisk praksis på linje med en orkan – leverer grunnlaget.

Doom Perignon

Noen ganger ligger nøkkelen i tittelen. Noen ganger ligger den i kjelleren. Atter noen ganger ligger den langt utenfor rekkevidde. Men her ligger den altså, i hvert fall delvis, i tittelen. Og i kjelleren.

I det skjulte

Egentlig gikk det til omtrent på denne måten; jeg ble enig med redaktøren om å anmelde denne utstillingen, det virket som en ok ting.

Når Meieriet for Samtidskunst ble lagt under Nasjonalmeieriet

Det finnes selvfølgelig mange måter å skrive kritikk på (jeg skal ikke gå nærmere inn på det nå, jeg har tross alt gjort det før), på samme måte som det eksisterer mange forskjellige løsninger for hvordan man dokumenterer kunstnerisk virksomhet, eller – for all del – hvordan man i det hele tatt bedriver en kunstnerisk virksomhet.

Svart tekst på svart kvadrat på svart bunn

Hvordan du enn forholder deg til dette, og om du aldri så mange ganger løper opp og ned trappa, står du i denne utstillingen midt i hele det modernistiske prosjektets skrikende feedback av motstridende impulser; maleri mot anti-maleri, teori som den nye rocken (noe som ser ut til å gjenta seg med jevne mellomrom), og teksten som en slagmark for kampen mellom form og innhold.

Postkort fra en annen tid

Det er på en måte veldig passende at Sol Lewitt, selve prototypen på den konseptuelle kunstneren, presenteres på den måten som det gjøres her; på et bord. Ideelt hadde det vært et operasjonsbord, men man kan ikke få alt.

Cinemaphobia

First things first; i forhold til hvem som gjør hva hvor var jeg til slutt så forvirret at jeg ble nødt å oppsøke denne utstillingen en gang til.

Nylig publisert

Der uglene lyser

Oscar Eriksson Furunes’ utstilling i Trondheim er et betimelig dykk ned i arkivene for å vise nødvendigheten av å for helvete få lov til å være i fred.