Nora Joung er kunstner og kritiker, basert i Oslo. Hun er en av Kunstkritikks faste bidragsytere.
Kunst blir inventar
Nyåpnede 222T i Oslo presenterer ringreven Arvid Pettersen som kasus for et arkivstudium.
Nyåpnede 222T i Oslo presenterer ringreven Arvid Pettersen som kasus for et arkivstudium.
Selv om Tora Endestad Bjørkheims perlearbeider pirrer berøringssansen, er utstillingen hennes cerebral snarere enn gestisk eller kroppslig.
Tor Børresen kunne gått enda dypere i sin dialog med modernismen, enn å stille den opp på en pidestall og oppfordre publikum til å plaffe løs.
Marlene Dumas portretterer til tider mennesket som et voldsdyr. Det er tung materie, som burde vært mer nennsomt utporsjonert enn hva som er tilfellet på Munchmuseet i Oslo.
Ed Ruscha opprettholder sitt rykte som kongen av cool. Utstillingen Very på KODE er full av elegante verk og visuelle hooks.
Utstillingen Contemporary Chaos på Vestfossen Kunstlaboratorium er en nivellerende sammensetning av høytropende verk uten noen videre ansvarstagen eller analyse.
Den greske søylen legges på strekkbenken i Cayetano Ferrers tiltalende perverse utstilling Anamorphosis på Podium i Oslo.
Oslo Open gir en mulighet til å oppleve kunsten der den blir laget. Vi valgte å dra på atelierbesøk til Wendimagegn Belete, Helene Sommer og Hedda Roterud Amundsen.
Kan et selvrefererende spill redde kunstneren Vibeke Tandberg fra meningsløsheten?
I Steinar Haga Kristensens separatutstilling på Kunstnerforbundet i Oslo sleper karakterene rundt på kunsten og kunsthistorien, som om den var både belastning og næring.
Coast Contemporary samlet et eksklusivt utvalg kunstnere og fagfolk til kunstcruise langs norskekysten. Det viste seg å være eksentrisk og enestående kunstformidling.
Kunstakademiet i Trondheim er avsender av en vilt innlemmende avgangsutstilling som inkluderer samarbeid med alt fra kunstteoretikere og berømte kolleger, til musikkteknologer og sjamaner.
Nasjonalmuseets ledelse har hevdet at det var en glipp å oppgi kunstnerens fødested som Israel. Intern korrespondanse viser noe annet.
Aleksandra Domanović sporer forbindelserne mellem tekno-optimisme og fortidige nationalistiske drømme.
– I dagsläget finns inget som förändrar vår bedömning, säger konsthallschef Joanna Sandell Wright, angående huvudsponsorns påstådda folkrättsbrott.
I regjeringens kulturbudsjett for 2026 satses det ikke på visuell kunst. For en av landets viktigste kunstinstitusjoner er situasjonen akutt.