Mariann Enge er ansvarlig redaktør for Kunstkritikk.
Mariann Enge is editor-in-chief of Kunstkritikk.
Med valget av ny direktør diskvalifiserer Nasjonalmuseet i Oslo de samme fagkunnskapene som museet skal forvalte.
En innføring av skolepenger for internasjonale studenter vil få negative konsekvenser for norsk samtidskunst.
Norske interesseorganisasjoners forslag om satsning på tidsskrifter og kritikk må følges opp av kulturdepartementet. De bør også kunne være til inspirasjon for kolleger i andre land.
En gruppe kunstnere har opprettet et opprop for de samiske aktivistene og allierte som i en uke har aksjonert mot den norske staten.
Nasjonalmuseet må ta ansvar for kontekstualiseringen av Christian Krohgs omstridte maleri Leiv Eiriksson oppdager Amerika.
Plutselig kjenner du noen i Oslo som har startet et nytt senter for samtidskunst i Lusaka.
Fra årets overload av opplevelser trekker Kunstkritikks ansvarlige redaktør Mariann Enge frem tre utstillinger hun ikke kan glemme.
Det er enkelt å fordømme aktivister som går til aksjon mot kunsten. Men tar museumslederne egentlig klimakrisen på alvor?
Etter årskonferansen Språk er makt å dømme, vil Kulturrådet gi rom for absolutt alle. Men med hvilke midler?
Årets utgave av Lofoten International Art Festival er et inspirerende møte mellom kunsten og et helt særegent sted.
Angela Davis’ besøk i Oslo gikk under radaren for de fleste. Likevel var det en begivenhet som vil kunne få ringvirkninger.
Etter nok et terrorangrep i Oslo, denne gangen rettet mot det skeive miljøet, trenger vi medier som anstrenger seg for å spre kunnskap og forståelse.
Kerstin Brätsch’ psykedeliske maleri på Munchmuseet er ekstase og arbeid på en gang.
Cecilie Norgaard på O-Overgaden er maleri om maleri på den bedst tænkelige måde.
Vivan Suter har förvandlat Moderna Museet Malmös turbinhall till en djungel.
Der er for tiden flere halvakvatiske krybdyr i København. De fortæller om attituder og mumificering. Og om hvad en udstilling muligvis er.